Trafikkstart for en vinner av konkurransen er planlagt til desember 2023, men allerede i mars 2022 skal vinneren utpekes og tildeles kontrakt med 10 års varighet pluss mulighet for forlengelse.
Jernbanedirektoratet opplyser i en pressemelding i ettermiddag at det har sendt ut konkurransegrunnlaget for det som kalles Trafikkpakke 4 til prekvalifiserte tilbydere.
I 2019 ble det ifølge direktoratet foretatt 28,6 millioner reiser på togavgangene som inngår i Trafikkpakke 4, der Gjøvikbanen og Østfoldbanen er blant strekningene.
Mer og mer konkurranse
I løpet av de seneste årene er andre deler av persontogtrafikken i Norge blitt utsatt for konkurranse, med den følge at norske Vy nå ikke er alene om å kjøre persontog her i landet.
Britiske Go-Ahead er kommet inn istedenfor Vy på deler av jernbanenettet, mens svenske SJ har danket ut Vy på andre deler av nettet.
I en av de tre foregående konkurransene kom Vy ut som vinner og beholdt dermed sin rettighet til trafikk på den aktuelle delen av nettet.
De rødmerkede strekningene inngår i Trafikkpakke 4, som det nå skal konkurreres om. Kart: Jernbanedirektoratet
Direktoratet skriver i dag om den nye konkurransen at Trafikkpakke 4 «skal bidra til flere og mer fornøyde kunder gjennom et attraktivt kundetilbud, forbedret kundeservice, kostnadseffektiv drift, samt et bevisst og målrettet samarbeid med andre aktører i jernbane- og transportsektoren.»
Mer tog for pengene …
Senere, på et ennå ikke bestemt tidspunkt, skal direktoratet gjennomføre konkurranse om en Trafikkpakke 5, som skal omfatte persontogkjøring på Østlandet som ikke inngår i Trafikkpakke 4.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier i dag at «de tre foregående konkurransene om trafikkpakker har ført til et bedre togtilbud for de reisende, samtidig som staten bruker mindre av felleskapets midler enn før på å kjøpe persontogtjenester.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen