Du er her

  • Hjem
  • /
    Kritiske blikk på cruiseskipenes miljøpåvirkning

Kritiske blikk på cruiseskipenes miljøpåvirkning

LITT AV HVERT: Stadig større og flere cruiseskip, stadig mer miljøpåvirkning – og voksende protestbølger fra lokalbefolkninger som føler seg negativt berørt, ikke bare i norske byer og fjorder, men også ute i verden.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

I en stor reportasje retter den franske avisen Liberation denne helgen et kritisk søkelys på cruiseturismens negative miljøpåvirkninger – ikke minst i form av luftforurensning fra tungoljedrevne skip som ligger i havn med maskineriet i gang.

En dame som fra sitt hjem har utsikt til den franske storbyen Marseilles havneområde og føler seg plaget av luftforurensning fra cruiseskipene, sier ifølge avisen:

«Hvordan kan det ha seg at man pålegger oss restriksjoner på bruk av veiene og samtidig lar disse båtene forurense oss uten å straffe dem? Nå er det nok!»

Med spesiell fokusering på forurensende utslipp og annen problematikk knyttet til cruisetrafikken i idylliske Venezia i Italia foruten i Marseille, poengterer Liberation at cruiserederier samt lokale og internasjonale myndigheter riktignok gjør mye for å gjøre cruisetrafikken mindre miljøfiendtlig.

Et eksempel: Avisen skriver at myndighetene i Marseille i juni besluttet å satse 20 millioner euro på landstrømanlegg som skal gi skip anledning til å benytte elektrisitet istedenfor tungolje når de ligger til kai.

Britiske Financial Times skriver for sin del på lederplass nå i helgen at negative sider ved masseturismen, inklusive cruiseturismen, kan og bør begrenses – eksempelvis ved hjelp av størrelsesbegrensninger for cruiseskip og styrket kontroll av utslippene fra slike skip.

 

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS