Du er her

  • Hjem
  • /
    Langt godstog – i klimaets og effektivitetens navn

Langt godstog – i klimaets og effektivitetens navn

NYHET: Et 835 meter langt godstog, rekordlangt i svensk sammenheng, blir i disse dager prøvekjørt mellom Maschen i Nord-Tyskland og Malmö i Syd-Sverige, via Danmark.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Det svenske Trafikverket forklarer i en pressemelding at satsingen på lange godstog skjer til fordel for mer effektiv og mindre klimanegativ transport.

Trafikverket står sammen med interesser i andre europeiske land bak prøvekjøringen. Det ser at lange godstog kan bidra til å møte et økt transportbehov og dessuten til overflytting av gods fra vei til jernbane.

Fra 630 meter til 835 meter

I dag er 630 meter maks tillatt toglengde på de fleste strekninger i Sverige. Strekningen mellom Luleå i Sverige og Narvik i Norge, kjent for malmtransport, er med sin makslengde på 750 meter et unntak.

Trafikverket poengterer at permanent og mer omfattende bruk av lengre godstog på svenske spor vil kreve investeringer i forlengede kryssingsspor, forsterkning av banestrekninger og utbygging av banegårder.

Michel Gabrielsson, prosjektleder i Trafikverket, sier imidlertid at det vil være «vel investerte penger for å nå Sveriges mål om å minske utslippene fra innenrikstransporter med 70 prosent senest i 2030 sammenlignet med 2010.»

Sverige følger i andre lands togspor

Mange land – blant dem Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike og Sveits – tillater i dag kjøring av lengre tog enn hva Sverige gjør. 

Det aktuelle 835 meter lange godstoget kan ifølge Trafikverket transportere 55 45-fots containere, mens det for et 630 meter langt tog er snakk om 41 slike containere.

Maschen, det ene endepunktet for prøvekjøringen, ligger syd for Hamburg og skilter med å ha en av verdens største banegårder for rangering av godstog.
 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS