NLFs adm. direktør Geir A. Mo sier i en pressemelding at forbundet har oppfattet regjeringen som tydelig på at vareflyten nasjonalt og grensekryssende i minst mulig grad skal hindres av koronatiltakene, men han tilføyer:
«Tilbakemeldinger vi får fra både medlemsbedrifter og utenlandske transportører tyder imidlertid på at utydelig kommunikasjon rundt et stadig endrende regelverk gjør dette krevende.»
Karantene – ikke karantene
Mo viser til utbredt uklarhet angående karantene etter grensekryssing og hvordan man skal forholde seg til karanteneunntaksreglene for utenlandsk arbeidskraft.
Han ser at uklarheten kan medføre at noen bedrifter tolker strengt og påfører seg unødig store kostnader, mens andre uforvarende bryter smittevernreglene.
«Dette kan føre til ulike konkurransevilkår og mulig økt risiko for smittespredning», sier Mo.
Se til danskene …
Mo viser til at danske transportmyndigheter denne uken gikk ut med det han ser som «konkret og tydelig informasjon til transportbedrifter.»
«Når danskene får det til, er det ingen grunn til å tro at ikke vi også skal kunne gjøre det», sier han.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen