Det har ikke vært godstogtrafikk på Raumabanen, som forbinder Dovrebanen med Åndalsnes, siden 2018. Inntil da var det en annen operatør som sto for trafikken, som løpende ble forstyrret av det truende fjellpartiet Veslemannen.
Etter at Veslemannen raste ut høsten 2019 og Raumabanen ikke lenger var truet, så Aandal og Berntsen at det lå til rette for å slå til.
Bana NOR, den statlige jernbaneeieren, skriver i en pressemelding at de har samarbeidet tett med Onrail om oppstarten.
Erfarne folk
Henning Aandal, som er styreleder i Onrail, sier at «som lokførere har vi tenkt at vi både har nettverket, bakgrunnen og kompetansen som skal til for å få mer gods over på jernbanen.»
Onrail ser nå at den nye godstogkjøringen kan spare veiene i Romsdalen og Gudbrandsdalen for 10 000 trailere i året.
«Vi er et lite godsselskap og gjør noen ting litt annerledes», sier Aandal. «Vi holder oss med en tynnere administrasjon, alle i administrasjonen er utdannet lokførere og har mye kunnskap om jernbanen. Og, vi tilbyr avganger som næringslivet trenger.».
Kveldstog fem dager ukentlig
«Det er næringslivet vi er til for», tilføyer Aandal. «Vi har snakket med næringslivet på forhånd for å høre hvilke behov de har og oppfylt deres ønske om kveldstog begge veier fem ganger i uka.».
Eirik Fure, leder for marked- og kundeutvikling av godstrafikk i Bane NOR, ønsker nykomlingen velkommen. «Vi er veldig glade for at det igjen går godstrafikk på Raumabanen», sier han.
Onrail vil benytte elektrisk lokomotiv mellom Oslo og Dombås, men diesellok på den ikke-elektrifiserte Raumabanen.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen