Utgangspunktet er en rapport som forteller at 30 prosent av alt flydrivstoff som tankes på Avinors flyplasser (Avinor eier majoriteten av landets flyplasser) kan være bærekraftig innen 2030, men at det i praksis ikke vil bli slik uten økonomisk medvirkning fra offentligheten.
Rapporten er produsert av Rambøll med Vista Analyse og Sintef som samarbeidspartnere – og med Avinor, SAS, Norwegian samt NHO Luftfart på oppdragsgiversiden.
I en rapport som oppdragsgiverne selv har skrevet, med utgangspunkt i Rambøll-rapporten, heter det at «ved siden av flåteutskifting er introduksjon av biodrivstoff et av de viktigste klimatiltakene i luftfarten. Innblanding av bærekraftig biodrivstoff øker potensialet for utslippsreduksjoner betydelig.»
Men som oppdragsgiverne også skriver i sin rapport:
«Prisgapet mellom fossil jetfuel og bærekraftig jet biofuel er imidlertid stort i dag, og det er ikke sannsynlig at flyselskapene eller passasjerene på kort sikt kan dekke det. Det vil derfor være behov for incentiver som ikke reduserer norsk luftfartsbransjes konkurransekraft.»
I en pressemelding publisert av Avinor i dag vektlegger administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart behovet for incentiver:
«Myndigheter og politikere må tilrettelegge for en skikkelig satsning på kommersiell produksjon av biodrivstoff i Norge med økonomiske incentiver som virker.»
Lothe tilføyer at «miljøavgiftene flyselskapene betaler i dag må brukes på klimanyttige tiltak, slik at vi oppnår et kommersielt marked for produksjon av biodrivstoff til luftfarten så fort som mulig.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen