Du er her

  • Hjem
  • /
    Mer elektrisk mellom Moss og Horten

Mer elektrisk mellom Moss og Horten

LITT AV HVERT: For et drøyt år siden ble det kjent at fergefarten over Oslofjorden mellom Moss og Horten skulle bli delvis elektrifisert – og i dag er det klart at ytterligere elektrifisering av denne Norges travleste fergeforbindelse er på gang.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

I fjor ble det meldt at én av de fem fergene som betjener forbindelsen skulle bli elektrifisert, men at den på grunn av ladeanlegg bare i Horten, ikke i Moss, fortsatt i stor grad ville gå på diesel, iallfall inntil videre.

I dag meldes det om grønt lys for ladeanlegg også i Moss og dessuten om ombygging til eldrift av ytterligere to av forbindelsens ferger.

Fergeselskapet Bastø Fosen står bak forbindelsen Moss–Horten, under konsesjon fra Statens vegvesen.

Forbindelsen skilter med rundt 36 000 avganger i året, avganger som samlet betjener 1,8 millioner kjøretøyer og 3,7 millioner reisende.

167 statlige millioner

Den innledende elektrifiseringen fikk klarsignal takket være statlig støtte gjennom Enova på 31 millioner kroner, mens den nå bebudede videre-elektrifiseringen skjer med et nytt Enova-bidrag på 136 millioner kroner.

Den første elfergen, «Bastø Electric», på forbindelsen Moss–Horten ventes tatt i bruk i april 2021, samtidig med ladeanlegget i Horten. Ladeanlegget i Moss ventes i drift i august 2021, mens elfergene «Bastø IV» og «Bastø VI» ventes klare i januar og juni 2022.

«Hele den maritime sektoren til gode»

Enova opplyser i dag at fergene Moss–Horten i påvente av elektrifiseringen står for et samlet årlig dieselforbruk på rundt 8,5 millioner liter, men at dette vil være redusert med 75 prosent når all den hittil planlagte elektrifiseringen er et faktum.

Nils Kristian Nakstad, adm. direktør i Enova, sier at elektrifiseringen som er på gang vil gi «verdifull brukserfaring med høyspentlading som vil være nødvendig for større, energikrevende fartøy» og dermed bidra til «kunnskap som kommer hele den maritime sektoren til gode.»

 

Aktuell lesing:

El-ferge underveis til forbindelsen Moss–Horten

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS