Du er her

  • Hjem
  • /
    Mer trängselskatt, smidigere trafikk i Stockholm

Mer trängselskatt, smidigere trafikk i Stockholm

Rushtidsavgift, i hvilken grad virker den på trafikkavviklingen? Fra Stockholm foreligger det ny dokumentasjon på at det som der kalles trängselskatt, en gradert rushtidsavgift, virker i ønsket retning.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Trafikverket melder at trafikken er blitt redusert med fem prosent, i tidsperiodene da trängselskatten innkreves, etter at bompasseringsprisene sentralt i Stockholm ble hevet ved årsskiftet og trängselskatt ble innført på den tidligere betalingsfrie Essingeleden, en motorvei på vestsiden av byen.

Nye satser fra nyttår

De nye trängselskattenivåene sentralt i byen er på 11, 15, 25 og 35 svenske kroner, avhengig av tidspunktet for bompassering – opp fra tre tidligere nivåer på 10, 15 og 20 kroner. På Essingeleden lyder prisene på 11, 15, 22 og 30 kroner.

Maksbeløpet pr. døgn for bompasseringer er på 105 kroner, opp fra 60 kroner.

Helgedager, dager før helgedager og hele juli måned er avgiftsfrie, akkurat som kvelds- og nattetimene.

Om trafikken mellom det sydlige og det nordlige Stockholm skriver Trafikverket at «lengden på den tidsperioden da trengselen er som verst har minsket med mellom en halv og én time», dessuten at «morgenens køer begynner et par kilometer senere.»

En mulig overgang til kollektivtransporten

Blant det øvrige Trafikverket trekker frem er at «en viss del av lastebiltrafikken som tidligere kjørte gjennom indre by synes å ha flyttet ut til Essingeleden, kanskje fordi fremkommeligheten på Essingeleden er blitt forbedret.»

Trafikverket poengterer også at «visse bilreiser har formodentlig blitt erstattet av kollektivtrafikkreiser, men den økningen er for liten til å synes i kollektivtrafikkstatistikken.»

Mer om trängselskatt i Stockholm på Trafikverket.se

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS