Ikke-fossildrevne kjøretøyer er gjerne tyngre enn de fossildrevne, noe som i Samferdselsdepartementets øyne gir de ikke-fossildrevne «en uheldig konkurranseulempe» hva angår de någjeldende kjøre- og hviletidsreglene, som slår inn ved 3,5 tonn.
«Derfor vil vi nå gjøre et unntak for kjøretøy med alternative drivstoff med tillatt totalvekt opptil 4,25 tonn i dette regelverket», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding i dag.
At de ikke-fossildrevne er tyngre enn de andre, forklart med batterier og gasstanker, betyr ikke at de har større lastekapasitet, noe som synliggjør sakens uheldige side.
Unntaket skal gjelde i en radius av 100 km fra der transportforetaket er hjemmehørende. Departementet forklarer at denne begrensningen er en følge av EU-forordningen om kjøre- og hviletid.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen