Beslutningen går på at delingen mellom etappe 2 (Ramstadsletta–Slependen) og etappe 3 (Slependen–Drengsrud) justeres, slik at delingen flyttes fra Slependen til Nesbru.
Departementet skriver i en pressemelding i ettermiddag at Asker kommune støtter dette.
«Prosjektet blir nå bedre», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Ifølge departementet innebærer ikke den nye delingen noen forandringer i samlede kostnader for prosjektet som helhet.
Departementet viser til beregninger gjort av Statens vegvesen som viser at «et system med kryss med lokalveien på E18 gir betydelig større nytte enn et system uten kryss mellom lokalveien og E18.»
Videre skriver departementet at «med et parselldele på Nesbru vil parsell 2 kunne fungere som en selvstendig utbygging. Endringen innebærer at det bygges et nytt kryss med lokalveier vest for IKEA og at tidligere planlagt kryss med lokalveier ved Slependen utgår.»
Bygging av storprosjektets etappe 1 (Lysaker–Ramstadsletta) pågår som planlagt og påvirkes ikke av den nye beslutningen, ifølge departementet.
Samferdselsminister Hareide sier at «vi er opptatt av at E18 Vestkorridoren bygges ut mest mulig rasjonelt, og at det blir valgt løsninger som holder kostnadene nede samtidig som belastningen på naboer og trafikanter blir holdt så lave som mulig.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen