Det statlige Trafikverket har utarbeidet den i dag offentliggjorte rapporten, Nya stambanor för höghastighetståg, på oppdrag fra Sveriges regjering.
Blant det som fremkommer i rapporten, og som smaker av strid, er at det vil være investeringskostnader og reisetider å spare ved satsing på få fremfor mange stasjoner langs strekningene og på at stasjoner legges utenfor istedenfor inne i byer.
Sverige har fra noen år tilbake arbeidet med planer om høyhastighetslinjer på de aktuelle strekningene, men uten å være kommet frem til avgjørende beslutninger.
Blant det som er sett som viktig i Sverige er at de aktuelle linjene vil gi økt kapasitet for persontrafikk, og dermed økt kapasitet for godstrafikk på gamle jernbanelinjer, samt at de vil styrke togets konkurransedyktighet på bekostning av flyet.
Et veldig grovt bilde, som ikke går i detaljer om alternativ som måtte bli valgt, viser investeringer for høyhastighetsbanene på rundt 300 milliarder svenske kroner og maks toghastigheter på rundt 300 km/t.
Den nye rapporten finnes i både fullversjon og kortversjon på Trafikverkets nettsider.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen