Du er her

  • Hjem
  • /
    Nye tider for Hurtigruten

Nye tider for Hurtigruten

Kystruten Bergen–Kirkenes – som drives ved hjelp av statlige penger og på folkemunne heter Hurtigruten – blir nå betjent av ett rederi, men kan i fremtiden bli betjent av opptil tre rederier som samlet står for seilingene.

Av Samferdsel
samferdsel@toi.no

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

I dag har norske Hurtigruten AS kontrakt med staten om alene å betjene Hurtigruten. Kontrakten ble inngått etter en anbudskonkurranse for noen år siden.

Når kontrakten utløper, skal den ifølge Samferdselsdepartementet erstattes av tre kontrakter, og en internasjonal anbudskonkurranse skal avgjøre om én leverandør blir vinner av alle tre eller om kontraktene blir fordelt på opptil tre aktører.

«Det er fullt mulig at ett rederi vinner alle tre kontraktene», presiserte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da han i dag redegjorde for nyordningen.

Hans departement legger opp til to kontrakter med fire skip i hver og én kontrakt med tre skip.

Solvik-Olsen gjorde det klart at et ønske om tydeligere konkurranse enn før ligger til grunn for det som skal skje.

Han viste til at ESA, som er EFTAS overvåkningsorgan, har akseptert statsstøtten til dagens drift av Hurtigruten, men presiserte at det ifølge ESA er «viktig å legge til rette for mer konkurranse ved fremtidig kjøp av tjenester i denne størrelsen.»

Den gjeldende kontrakten med Hurtigruten AS løper til utgangen av 2019, men gir mulighet for ett års forlengelse. En avgjørelse om forlengelse eller ikke skal fattes i løpet av den forestående anbudsprosessen.

Også skjerpede miljø- og klimakrav skal gjøres gjeldende i den forestående konkurransen om betjening av den person- og godstransporterende Hurtigruten, der innslaget av turister er stort. 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS