I dag er en firefeltsvei motorvei her i landet normalt 23 meter bred og har en skulderbredde – fra merket kjørefil til asfaltkant – på 2,75 meter.
Men nå vil regjeringen åpne for firefelts motorveier med ned til 20 meters bredde og ned til 2 meters skulderbredde, samt en maksfart som før på 110 km/t, når det er snakk om en trafikkmengde på 12 000–20 000 kjøretøyer i døgnet.
Dessuten vil regjeringen åpne for firefelts motorveier med ned til 19 meters bredde og ned til 1,5 meters skulderbredde for en døgntrafikkmengde på 6000–12 000 kjøretøyer, også her med maksfart 110 km/t.
Samferdselsdepartementet poengterer i en pressemelding i dag at det dermed vil være aktuelt med motorveier av smaleste type på strekninger der det tidligere, forklart med maks døgntrafikkmengde på 12 000 kjøretøyer, ville være aktuelt med to- eller trefeltsveier.
«Vi er opptatt av å lytte til fagfolk», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide om regjeringens grønne lys for smalere motorveier. «Derfor følger vi anbefalingen til Statens vegvesen om å innføre muligheten til å bygge smal firefeltsvei.»
Fra før av et det kjent at det innad i Statens vegvesen ikke har rådet udelt begeistring over anbefalingen.
Hareide poengterer at den samfunnsøkonomiske lønnsomheten kan øke i flere veiprosjekter. «På den måten får vi mer igjen for fellesskapet penger», sier han.
Han understreker at det i tilfeller med smalere skulderbredder skal legges opp til «avbøtende tiltak.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen