Men når de to sjøsatte og de to ennå ikke bygde Havila-skipene kan bli å se på den tradisjonsrike passasjer- og godsruten, er uavklart.
Det skyldes dels at de fire skipene er forsinket målt mot opprinnelig byggeplan og dels at koronakrisen har medført redusert trafikk på den statsstøttede ruten.
Konkurranse på en tradisjonsrik rute
Da regjeringen for et par år siden ville gi Hurtigruten AS konkurranse, endte en anbudskonkurranse med at Hurtigruten AS og Havila i årene 2021–2030 skulle betjene ruten med henholdsvis syv og fire skip.
To av Havilas skip ble bestilt ved et spansk verft og to ved et tyrkisk verft, men det spanske havnet i økonomisk kollaps og la bestillingen død, mens byggingen ved det tyrkiske ble noen måneder forsinket av koronautbruddet.
Det ble etter hvert klart at tyrkerne skulle bygge også de to skipene som spanjolene ga opp, men disse to ligger an til å bli rundt et år forsinket målt mot opprinnelig plan.
Havila har signalisert at rederiets to første skip ikke kan være klare for fart som opprinnelig ment ved kommende årsskifte, men først få måneder senere, og at de to øvrige bør være klare nær årets slutt. Dessuten har Havila vært i markedet etter midlertidige erstatningsskip.
Vedvarende koronaproblematikk
Men noe svar på hvor mange skip kystruten totalt vil ha behov for fra og med årsskiftet, gitt en vedvarende koronakrise, henger i luften.
Havila selv fastslår i en pressemelding at «koronapandemien og reiserestriksjoner påvirker hele reiselivsbransjen, og gjør det vanskelig også for Havila Kystruten å være konkret om hva som skjer neste år.»
Uansett, Havilas adm. direktør Arild Myrvoll sier at «det skal bli godt å komme i gang med å gi både folk langs kysten og turistene trygg transport og miljøvennlig seilas på verdens vakreste kystreise.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen