Sluttstrek satt til 2021, altså.
Dagens offisielle meddelelse fra Airbus-hovedkvarteret ved Toulouse i Syd-Frankrike kommer etter noen dagers spekulasjoner om at fastsettelsen av en sluttstrek nå var like rundt hjørnet.
Storflyet med to etasjer og fire motorer la ut på sin første prøveflyvning våren 2005, for så å komme i kommersiell fart et par år senere, men antallet bestillinger på flyet tok aldri av i den grad Airbus hadde sett for seg.
Ny teknologi brakte mer drivstoffgjerrige tomotors langdistansemaskiner – inklusive europeiske Airbus’ egen A350 og, før det, den amerikanske rivalen Boeings 787 Dreamliner – på banen, og store flyselskapers interesse for A380 svant hen.
A380, ingen lønnsom historie Airbus. Men dette verdens største passasjerfly blir fortsatt beundret av både passasjerer og profesjonelle luftfartsfolk. Nå gjør nostalgien seg gjeldende.
I kommentarfeltet i den Toulouse-baserte avisen La Dépêche du Midi skriver en leser i dag: «Det er synd, det er det beste flyet jeg har kunnet reise med. Veldig komfortabelt og superstille.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen