Den første ordinære FLIRT-kjøringen på den vel 120 km lange Gjøvikbanen var et faktum tidlig i morges. Toget kjørte fra Gjøvik til Oslo S.
Etter en overgangsperiode der ett FLIRT-togsett skal settes inn pr. måned, skal 10 slike være i fart på banen på forsommeren neste år – og alle de gamle skal være tatt av sporet.
En liten håndfull år er gått siden den statlige togoperatøren NSB tok i bruk FLIRT-tog på andre strekninger her i landet. Men på Gjøvikbanen, drevet av datterselskapet NSB Gjøvikbanen AS, har den gamle type 69 hittil vært enerådende.
Togsettene som erstatter de gamle er fabrikknye, formodentlig til glede ikke minst for de mange pendlerne som er for banens faste kunder å regne.
«Med Flirt blir vi plutselig tidsriktige», sier adm. direktør Erik Storhaug i NSB Gjøvikbanen AS. «Og det føles bra. Det blir en helt annen komfort.»
På forsommeren neste år skal FLIRT-togsett være enerådende på Gjøvikbanen. Foto: F. Dahl.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen