Du er her

  • Hjem
  • /
    Til Norge med svensk konkurranseerfaring

SJ vil slåss på NSBs hjemmebane:

Til Norge med svensk konkurranseerfaring

Fra sitt svenske hjemmemarked vet Crister Fritzson, sjefen i den statlige togoperatøren SJ, hva togkonkurranse innebærer. Nå sier han seg klar til å bruke sin konkurranseerfaring på et bredere geografisk plan – ved å satse i Norge.

Av Flemming Dahl
Ansv. red. Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Da SJ-sjefen i dag fortalte at han håper på grønt lys for persontogtrafikk internt i Norge, gjennom den åpningen for konkurranse som Norges regjering legger opp til, var han klar på at konkurranse mellom persontogoperatører i hans øyne er bra.

Persontogkonkurranse er bra ikke minst for den enkelte togoperatør, for kundene og for å få flere til å reise med tog fremfor fly eller bil, argumenterte Fritzson under pressekonferansen han holdt i Oslo.

På hjemmebane har SJ fra for flere år tilbake måttet venne seg til å konkurrere med en god håndfull andre persontogoperatører – inklusive statlige norske NSB, som i Sverige opptrer under navnet Svenska Tågkompaniet.

Skjerpende konkurranse

Konkurransen med andre har fått SJ til å skjerpe seg hva både kostnader, kvalitet og andre faktorer angår, poengterte Fritzson. «SJ må stå på tærne og være veldig dyktige», sa han.

Den norske regjeringen legger, som et element i sin mye omdiskuterte jernbanereform, opp til en mindre omfattende persontogkonkurranse enn den som for lengst er på plass i Sverige.

I første omgang ønsker regjeringen at hittil enerådende NSB skal måtte konkurrere om å drive persontogtrafikken på Sørlandsbanen, altså mellom Stavanger og Oslo – konkurrere med det utfall at én aktør får i oppdrag av Samferdselsdepartementet å drive trafikken alene i et visst antall år.

Det er grunn til å tro at NSB i en slik konkurranse vil slåss med nebb og klør, for å danke ut både SJ og andre som ventelig vil melde seg på banen.

Kanskje like rundt hjørnet

SJ ser for seg at den ventede konkurransen om Sørlandsbanen vil komme i gang for alvor før sommeren, at kontrakt mellom vinneren og departementet vil bli inngått til høsten og at trafikkstart for vinneren vil finne sted før utgangen av 2018.

Går det som regjeringen her hjemme ønsker, vil andre norske jernbanestrekninger i de kommende år bli utsatt for tilsvarende persontrafikk-konkurranse.

Men folk som følger med i jernbanereformens utvikling er seg bevisst at Norge nå er inne i et valgår – og at det finnes opposisjonspartier, foruten mange jernbanefolk, som ikke liker reformen.

SJ levnet i dag ingen tvil om at selskapet ønsker å vinne den forestående konkurransen. Men samtidig poengterte selskapet at det satser langsiktig i Norge, med den følge at det skal komme på banen i en neste omgang selv hvis Sørlandsbanen går til en annen aktør.

Med hjelp av en norsk styreleder

Ikke bare vil SJ satse langsiktig, selskapet vil også vise seg som norskest mulig: Det har etablert et eget datterselskap, der Berit Kjøll, kjent ikke minst for sin tidligere lederrolle i Flytoget, allerede er utpekt som styreleder.

Kjøll sa i dag at SJ tar sikte på å levere «et knallgodt togtilbud» i Norge og at «det må bli mer attraktivt å kjøre tog.»

  

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS