Knut Arild Hareide, samferdselsministeren, sier i pressemeldingen at «det er ingen store overraskelser» i en ny rapport fra en ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet (FRE16).
Kvalitetssikringen er gjennomført av Marstrand AS og Møreforsking Molde AS, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet.
Det gjennom lang tid påtenkte og omstridte prosjektet består av en dobbeltsporet jernbane mellom Sandvika og Hønefoss og en firefelts motorvei på strekningen Høgkastet–Hønefoss.
Kritiske spørsmål til et «megaprosjekt»
«De eksterne kvalitetssikrerne har gjort jobben sin, i form av å stille kritiske spørsmål og komme med innspill til hvordan FRE16 bør gjennomføres», sier Hareide.
Samferdselsdepartementet poengterer i pressemeldingen at kvalitetssikrerne omtaler prosjektet som et «megaprosjekt» og at de mener, som det heter i pressemeldingen, at «det er usikkerhet knyttet til kostnader og gjennomføring.»
«Samtidig merker vi oss også», kommenterer Hareide, «at kvalitetssikrerne bekrefter at prosjektet og beslutningsunderlaget er tilstrekkelig modent og forsvarlig for investeringsbeslutning.»
Vent og se hva NTP-en vil inneholde …
Men om det blir noen investeringsbeslutning, lar Samferdselsdepartementet henge i luften:
Departementet skriver at det nå, foruten å gjennomgå den nye rapporten, avventer innspill om rapporten fra Jernbanedirektoratet, Statens vegvesen og Bane NOR.
Både rapporten og de ventede innspillene er ifølge departementet «viktige grunnlag for Samferdselsdepartementets videre vurdering av dette prosjektet.»
Departementet skriver at «neste milepæl for oppfølging av FRE 16 blir Nasjonal transportplan 2022–2033, som regjeringen legger frem denne våren.»
Kanskje ikke udelt hyggelig lesing for Hareide
Den som raskt blar i den nye rapporten kan få inntrykk av at den vanskelig kan fremstå som ren hyggelesing for samferdselsministeren og hans folk. Ett eksempel på hva kvalitetssikrerne skriver:
«Selv om prosjektet har vært utredet over mange år, bærer beslutningsgrunnlaget som FRE16 hviler på, preg av hastverk i politiske prosesser. Bane NOR og Statens vegvesen har aldri fått anledning til å gjøre gode ‘ovenfra og ned’-utredninger, dvs. en konseptvalgutredning og en kommunedelplan med valg av korridor.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen