Du er her

Enda en by med lyst på trikk

LITT AV HVERT: Blant de mange byer i verden som viser interesse for nysatsing på trikken, er Bologna i det nordlige Italia, som ser for seg fire nye trikkelinjer.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Bologna figurerer med rundt en million mennesker innenfor storbyområdet og er blant de mange byer rundt om i verden som i tidligere tider hadde trikk, for så å kvitte seg med den for rundt et halvt hundre år siden.

Ifølge Metro Report International har Bologna bedt Italias regjering om økonomisk støtte til å dra i gang trikkelinjebyggingen.

Trikker som passerer det historiske bysenteret er tenkt å være stedvis batteridrevne for å unngå bruk av skjemmende ledninger i luften.

Lignende løsninger er kjent fra andre steder, eksempelvis fra de franske byene Nice og Bordeaux. I Nice brukes batterier, i Bordeaux henter trikken strøm fra skinner i bakken.

Ved sin nylige bestilling av en stor ny trikkeflåte har ikke Oslo satset på noen tilsvarende løsning.

Bologna ser for seg byggestart for nye trikkelinjer, tilsynelatende betinget av regjeringsstøtte, i 2022 og mulig ferdigstilling i 2026.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

På skinner

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS