Prosjektet er ledet av Norge-baserte Wilhelmsen-gruppen, en storaktør i internasjonal skipsfart, og kan dermed sees som enda et tegn på at utslippsfri sjøtransport beveger seg fra kystnære områder til de store hav.
I prosjektet, som kalles Topeka og mottar million-støtten fra statlige Enova, er det likevel snakk om kystnær trafikk – to forsøkspregede lasteskip for rutefart på Vestlandet.
De to skipene skal kunne seile inntil 750 kilometer utslippsfritt, takket være batterier og hydrogendrevne brenselceller.
«En veldig stor sak»
«Dette er en veldig stor sak for den maritime næringen og for Norge som nasjon når det gjelder hydrogen», sier Jan Eyvin Wang, som er Senior Vice President Industrial Investments i Wilhelmsen.
Han forklarer at de to roro-skipene skal transportere utstyr for energiselskapet Equinor mellom baser på Vestlandet og i tillegg hydrogen til fyllingspunkter for ferger, andre fartøyer samt landtransport.
Nils Kristian Nakstad, adm. direktør i Enova, poengterer at utvikling av ny teknologi vil være nødvendig for oppnåelse av norske ambisjoner om sjøtransport uten utslipp.
«Da er introduksjon og bruk av nullutslipps-energibærere som hydrogen helt avgjørende», sier Nakstad.
Fra Norge og ut i verden …
Wang i Wilhelmsen ser for seg en internasjonal utvikling:
«Vår drøm i Wilhelmsen er at vi skal være med på det som foregår i Norge, og at det på sikt skal kunne tas videre internasjonalt. Målet må være at dette skal gå fra to båter til å gjelde hele maritim næring.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen