Du er her

Dronning Eufemias gate i Oslo:

En mulig sykkelløsning

I hovedstadens ganske nye Dronning Eufemias gate er trikkeskinnene for lengst på plass, uten å bli brukt, mens forholdene for syklister i gaten er utskjelt dårlige …

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Animasjon Dronning Eufemias gateI lys av signaler om at det ikke før i 2018 blir trikkekjøring i gaten, forklart med mangel på egnede trikker og andre forhold, øyner landskapsarkitektkontoret Grindaker AS en løsning for at syklister, iallfall inntil videre, kan få bedre forhold ved at de får benytte trikketraseen.

En ikke så dyr løsning

Løsningen går på at det investeres et relativt beskjedent beløp i et midlertidig asfaltdekke i den brede trikketraseen, dessuten må det brukes noen kroner på skilting.

Og kanskje kan syklistene fortsatt benytte traseen selv etter at trikken har tatt den i bruk, ifølge Grindaker, som inspirert av løsninger ute i verden ser at trikkeskinnene kan beskyttes med en gummiforing som viker for trikkehjulene, men ikke for sykkelhjulene – altså slik at skinnene ikke forårsaker sykkelvelt.

Les om mulige løsninger

For at syklistene ikke skal føle seg truet av trikken, kan trikken utstyres med en fartssperre på 18 km/t, mener Grindaker.

Innspill via Facebook

Landskapsarkitekt Morten Evensen i Grindaker understreker overfor Samferdsel at den midlertidige og kanskje permanente løsningen ikke er hundre prosent gjennomtenkt fra Grindakers side, men at han og kolleger likevel har sett den som så attraktiv at de nylig lanserte den som et innspill via Facebook.

I Grindakers vurdering kan en kombinert sykkel- og trikkeløsning i Dronning Eufemias gate tenkes forlenget innover i byen, langs Prinsens gate, som nå er gjenstand for en omfattende fornyelse med tanke på bedre forhold ikke minst for trikken.

Den stort påkostede Dronning Eufemias gate løper nær Operahuset i Bjørvika. Planleggingen av gaten har fått mange til å riste oppgitt på hodet – nettopp fordi planleggingen ikke sikret umiddelbar trikkekjøring i gaten og fordi gode forhold for syklistene ikke ble solid prioritert.

La trærne stå i fred …

Grindaker mener at tidligere foreslåtte løsninger for syklistene, inklusive flytting av kantstein og trær, vil være langt mer kostnadskrevende enn løsningen Grindaker selv har skissert.

For øvrig ser Grindaker med sine lanskapsarkitektøyne at en fjerning eller forringelse av trærne i Dronning Eufemias gate ville være en, forsiktig sagt, dårlig måte å etablere en god sykkelløsning på.

Noen positive reaksjoner

På spørsmål om Grindaker har mottatt reaksjoner på sitt innspill, svarer Morten Evensen at innspillet er sendt til Byrådet, uten at noen respons derfra er blitt registrert, men at reaksjoner er kommet på Facebook.

«Jeg kan ikke skryte på oss mer enn at vi har fått en del kommentarer på Facebook, hvor de fleste sier at dette er en god idé som bør utredes nærmere.»

fda@toi.no  

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS