Du er her

  • Hjem

Sikkerhet og tiltak

  • Norge fortsatt knepent i teten, men …

    «Norge har trolig best trafikksikkerhet i verden», skriver artikkelforfatteren, som likevel mener at dagens norske trafikksikkerhetspolitikk må «betegnes som svak.» Han ser at ikke minst mer politikontroll kan bidra til en vedvarende norsk lederstilling.

  • Superfortau – nytt tiltak til å fremme gåing

    I Danmark har rådgivningsselskapet Via Trafik tatt i bruk betegnelsen «Superfortau», og det foreslår at det betegnelsen står for, innføres i verktøykassen for fremme av gåing. «Betegnelsen kan også ha store relevans for Norge», skriver artikkelforfatteren.

     

  • Danmark:

    Elsparkesykkelen – få regelbrudd, men høy risiko

    En evaluering av det første året med elsparkesykkel i Danmark viser at flertallet av brukerne faktisk følger de fleste reglene for bruk av kjøretøyet. Evalueringen viser imidlertid også at ulykkesrisikoen er høy.

  • Trafikkfarlige vindusstolper i moderne biler

    Brede vindusstolper foran på moderne biler – de såkalte A-stolpene mellom frontruta og sidevinduene – kan hindre sikten for føreren og dermed medvirke til farlige trafikksituasjoner og i verste fall ulykker.

  • Lønner ikke trafikksikkerhet seg?

    For bare 15 år siden hadde vi mange samfunnsøkonomisk svært lønnsomme trafikksikkerhetstiltak – eksempelvis vegbelysning og rundkjøringer – som ikke ble gjennomført i det omfang som lønte seg. I dag er situasjonen en helt annen. Nå brukes samfunnsøkonomiske analyser som argument for tiltak som vil øke antall drepte og skadde i trafikken.

  • Ville du krysset veien her?

    Du skal en tur inn til sentrum og tenker å reise kollektivt. For å komme til bussholdeplassen må du krysse en tett trafikkert vei med fartsgrense 60 km/t. Det finnes ingen gangfelt eller åpenbart trygge steder for å krysse, annet enn nedsenket kantstein på begge sider som antyder et mulig kryssingssted. Hva gjør du?

  • Forskning viser:

    Bruk av mobiltelefon i bil gir økt ulykkesrisiko

    I teorien kan man tenke seg at bruk av mobiltelefon i bil gir færre ulykker. I praksis øker ulykkesrisikoen. Det gjelder både for håndholdt og håndfri telefon. Forbud mot bruk av håndholdt mobiltelefon i bil kan bidra til en liten nedgang i ulykkestall, men det er uvisst hvor godt et slikt forbud overholdes.

     

  • Trafikksikkerhet:

    Ingen er verdensmester for evig

    «Jeg blir slått til slutt», sa Therese Johaug foran ett av vinterens skirenn. Det samme kan vi si om Norge, som regjerende verdensmester i trafikksikkerhet. Vi mister mestertittelen til slutt.

  • Krass kritikk mot Statens vegvesen i strid om verksteder

    LITT AV HVERT: I en strid om bilverksteders rolle går Norges Bilbransjeforbund (NBF) ut med krass kritikk mot Statens vegvesen, som i NBFs vurdering setter trafikksikkerheten i fare.

     

  • Kan vellykkede transporter forklares?

    Artikkelforfatteren ser nærmere på sikkerheten i veitransporten. «Vi mangler rett og slett forklaringsmodeller som gjør oss i stand til å beskrive hva som skal til for at det skal gå bra», skriver han – og presenterer så sine tanker om hva «en slags omvendt ulykkesmodell» bør inneholde.

Viser fra 1 til 10 av totalt 15 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS