Transportinfrastrukturen i Oslo blir gjerne ansett som demokratisk og inkluderende[1]. T-banenettet er godt utviklet, buss- og trikkelinjer er jevnt fordelt i store deler av byen, og sykkelinfrastruktur er godt utbygget i alle bydeler.
Samtidig viser tall fra Den nasjonale reisevaneundersøkelsen (RVU) at transportmiddelbruk på arbeidsreiser varierer betydelig mellom ulike deler av byen (tabell 1 og figur 1–4):
I ytre øst og ytre sør er andelen som kjører bil til jobb høyere enn i resten av byen. Mens sykkelbruk er vesentlig vanligere blant de som bor i ytre vest og ytre nord (tabell 1). Bruk av kollektivtransport er mer jevnt fordelt, mens det er flere fotgjengere og færre bilister i de indre bydelene.
Tabell 1. Transportmiddel brukt på den lengste strekningen i forbindelse med arbeidsreisen (reisekjeden[2]) etter bydel respondenter bor i. Prosent. N=2440