Du er her

Bergen blir grønn cruisehavn

Bergen havn vil stille krav til rederiene som seiler i cruise langs Vestlandet og legger til kai i Bergen. Målet er at forurensningen fra cruisekipene skal reduseres, blant annet ved å få på plass landstrømanlegg og gjøre det dyrere for de verste forurenserne.

 

Av Otto von Münchow
Frilansjournalist, Bergen

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

I fjor høst vedtok Bergen Reiselivslag en ny cruisestrategi for Bergen. For ikke lenge siden sluttet også Bergen kommune seg til planen. Målet er å gjøre Bergen havn mer grønn og samtidig motvirke en uheldig utvikling der Bergen som reiselivsdestinasjon blir en turistfelle med altfor mange besøkende samtidig.

Bergen havn er den havnen i Norge som tar imot flest cruiseskip hver sesong. I 2015 var 431 000 cruiseturister innom Bergen, og antallet er spådd å øke kraftig i årene som kommer.

Belastningen på logistikk, trafikk, gater og torg er stor, og slitasjen på byens turistomdømme begynner å bli følbar. Samtidig bidrar cruiseskip som ligger i havn vesentlig til luftforurensningen over Bergen.

Dette er noen av utfordringene som den nye cruisestrategien griper fatt i. Delvis gjennom miljøtiltak, avgifter og regulering av cruisetrafikken.

Turistene kommer til Bergen og Vestlandet for å oppleve uberørt natur, frisk luft og en ren by. Da kan ikke cruiseskipene fritt få forurense og undergrave Bergen som turistdestinasjon. Det har byrådsleder Harald Schjelderup i Bergen kommune uttalt.

Bærekraftig cruisetrafikk

– Tidligere handlet det om å få flest mulig skip og cruiseturister til byen. Slik er det ikke lenger, forklarer leder av havnestyret i Bergen, Jan Erik Kjerpeseth.

– Vi skal selvfølgelig ha cruiseturisme i Bergen nå og i fremtiden, men den skal være bærekraftig. Vi kan ha to tanker i hodet samtidig, både at vi skal satse på miljø og økt lønnsomhet.

Leder av havnestyret i Bergen, Jan erik Kjerpeseth, vil stille større krav til miljøtiltak for cruiseskip. Foto: Sparebanken Vest.

Kjerpeseth peker på at det er flere måter å løse dette på; det kan bli dyrere for forurensende cruiseskip å komme til Bergen, det må satses mer på landstrøm, settes tak på hvor mange cruiseskip og passasjerer som kan komme og stilles strengere krav til miljøtiltak om bord i skip.

– Alt dette er mulige scenarier. Vi må stille krav til rederiene. Nå skal vi sette ossned og legge en plan for cruisetrafikken til Bergen. Her må alle gode krefter dra sammen, uttaler Kjerpeseth til Samferdsel.

– Bergen kommune må ta de politiske beslutningene, mens vi som havn skal tilrettelegge for at de politiske beslutningene blir gjennomført. Samtidig skal vi ta godt imot de cruiseskipene som kommer.

Landstrøm

En viktig målsetting i cruisestrategien for Bergen havn er landstrøm til alle cruiseskip innen 2020. Kjerpeseth innrømmer at det er en tøff målsetting. I dag er det i Europa bare Hamburg som har landstrømanlegg for cruise, men som havnestyrelederen påpeker; dersom alle sitter på gjerdet og venter, så skjer det ingen ting.

– Vi ønsker som Norges største cruisehavn å gå foran med et godt eksempel. Vi kan ikke bare sitte og vente på at en cruisenæring som vokser enormt på verdensbasis, skal ordne opp i problemene selv. Vi må være på offensiven.

Men å bygge ut landstrøm for cruise koster penger. Bergen havn er helt avhengige av å få med seg det offentlige på dette.

Enova, det statlige foretaket som skal være en pådriver i retning av lavutslippssamfunnet, har i dag en god støtteordning for utbygging av landstrøm i havner til offshoreskip. Denne ordningen bør utvides slik at man kan få støtte til å bygge ut landstrøm for cruise, mener Kjerpeseth.

Vil bli kostbart

En tilkobling for cruise koster rundt 90 millioner kroner, så det er snakk om mye penger. I 2016 tok Bergen havn inn 26 millioner kroner på cruiseanløp. Cruiseavgiftene skal være med på å finansiere miljøtiltakene.

Et gjennomsnittlig cruiseskip betaler 70 000–90 000 kroner for å ligge i Bergen havn. Her ser lederen i havnestyret for seg at det kan bli økninger for å kunne tilrettelegge en grønnere havn. I tillegg har Bergen bystyre vedtatt å sette av 17 millioner kroner til landstrøm i 2017.

– Vi er allerede i dialog med flere cruiserederier om landstrøm, så vi håper og regner med at flere rederier nå kommer på banen, uttaler Kjerpeseth.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS