Du er her

En uteblitt cruisesesong i Bergen, mange blør

REPORTASJE: Etter at koronautbruddet stengte ned Norge, har ikke et eneste cruiseskip anløpt Bergen havn. Bergen er den største cruisehavnen i Norge og hadde i fjor 326 cruiseanløp med rundt 610 000 passasjerer.

Av OTTO VON MÜNCHOW (TEKST OG FOTO)
Frilansjournalist, Bergen

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Cruisenæringen lider. Koronakrisen har lagt det som må kunne karakteriseres som en slagmark, bak seg. Og enda er bransjen langt fra gjennom nåløyet.

Alle aktører, både cruiserederiene, leverandører til cruiseskipene, det lokale næringslivet og hele opplevelsesindustrien har lidd.

Anders Nyland, administrerende direktør i Bergen Reiselivslag, kan ikke annet enn å konstatere at Bergen ikke har hatt et eneste cruiseanløp siden samfunnet stengte ned 12. mars. Og det er ingen som vet når anløpene vil komme tilbake.

– For den delen av turistnæringen som har innrettet seg mot cruisesegmentet, innebærer det en økonomisk krise. Det er veldig mange aktører som merker det på kroppen, uttaler Nyland.

Han legger til at 2020 skulle gi tidenes rekord med hensyn til antall anløp og passasjerer til Bergen. Istedenfor estimerer han at det lokale næringslivet har et tap på 700 millioner kroner.

Anslaget er basert på en rapport fra Economics fra 2018 om hvor mye cruisepassasjerer legger igjen på land.

Ingen cruiseskip ligger i havn i Bergen.

 

Inntektstap for Bergen havn

Bergen havn hadde før koronaen slo til 354 bestilte cruiseanløp for hele 2020. Rundt 693 000 passasjer skulle ha besøkt Norges største cruisehavn

Bortfallet av cruiseanløp er ikke bare en krise for rederiene, reiselivsbransjen og leverandører, men koronaen har også konsekvenser for Bergen havn.

– Cruise er vårt hovedprodukt i Bergen og vår største inntekt. Nå forventer vi totalt sett en omsetningssvikt på 40 millioner kroner, sier Nils Møllerup, forretningsutvikler i Bergen havn. Han legger til at det inkluderer cruise, Hurtigruten og Fjordline til Danmark.

– Vi jobber nå intenst med å få startet opp igjen. Det er ikke mange bestilte cruiseanløp for resten av året, men det er noen i september og oktober.

Koronaen rammet Bergen havn på et spesielt ugunstig tidspunkt. I 2020 har Bergen havn i samarbeid med BKK, den lokale kraftleverandøren, satt i gang med å bygge ut Europas største landstrømanlegg for cruise.

Møllerup understreker at de som lider mest, er leverandørindustrien og reiselivsbransjen. De har mistet store inntekter i 2020 som følge av koronautbruddet.

Alle blør

– Det har vært krise, slår Arthur Kordt fast.

Han er administrerende direktør for European Cruise Service. Som agent for cruisenæringen er selskapet en stor aktør i Norge og er blant annet størst på bussturer for cruiseturister i Bergensregionen. Normalt omsetter European Cruise Service for rundt én milliard kroner, men i år er det så langt snakk om beskjedne fem millioner kroner.

– Vi er et speilbilde av turistdelen som er rammet av at cruisenæringen ligger nede. Vår omsetningssvikt rammer mange andre. Normalt handler vi inn fra 2000 bedrifter, som transportører, museer, restauranter og opplevelsesindustrien, forteller Kordt.

– Cruisenæringen er ryggraden i opplevelsesproduksjonen langs kysten. Alle blør.

Selv om koronakrisen har rammet European Cruise Service hardt, er han klar på at på mindre steder som Geiranger, Flåm, Stryn og Nordkapp, lider de enda mer. Der har de færre bein å stå på når bunnen faller ut.

 Håper på å komme i gang

Planen var opprinnelig å komme i gang med cruisefart igjen i løpet av sommeren forteller Kordt. Nødvendige smitteverntiltak var på plass. Tyskerne var klare til å komme til Norge. Men så kom Hurtigrute-skandalen og rykket cruisenæringen tilbake til start.

Kordt er likevel måtelig optimistisk. Hvis cruisetrafikken kan komme i gang i løpet av høsten, vil det bety noe for alle som er avhengig av cruise, slår han fast.

– Hvis vi klarer å komme i gang nå, kan vi komme ovenpå. Da kan vi møte neste år med optimisme. Men vi må vise at vi kan drive med korona og håndtere smitte. Koronaen forsvinner ikke med det første.

Om cruisenæringen klarer å komme opp i 50 til 70 prosent av normal trafikk til neste år, vil det være et godt resultat. Kordt tror ikke på et normalår før tidligst i 2022 – om alt går bra.

Legger til rette for godt smittevern

Anders Nyland, sjefen i reiselivslaget, tør ikke gjette på når cruisenæringen vil begynne å normalisere seg igjen. Men han kan fortelle at Visit Bergen, Bergen havn og Bergen kommune i samarbeid med DNV-GL er i gang med å tilrettelegge for sikker og trygge cruiseanløp. Det gjøres en risikoanalyse og legges til rette for at smittevernhensyn blir godt ivaretatt.

Et poeng, ifølge Møllerup i Bergen havn, er å få på plass et system som gjør det forutsigbart for rederiene og samtidig er fleksibelt slik at det kan tas raske beslutninger når det er nødvendig. Et poeng er også å forankre det i alle deler av bransjen. Situasjonen er veldig utfordrende for rederiene.

– Ingen vet hva situasjonen blir fremover, konstaterer Møllerup.

 For 2021 er Bergen havn allerede fullbooket med over 300 cruiseanløp. Men det faktiske tallet blir helt sikker endret. Cruiserederiene booker anløpene 24 til 30 måneder på forhånd.

 

 

 

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS