Du er her

Mangelfull informasjon om T-baneforsinkelser:

Et lavmål det er umulig å underskride

T-banen i Oslo har ikke hatt en god uke. Det begynte med signalfeil allerede på søndag og har fortsatt jevnt og trutt med diverse problemer hver eneste dag.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Monitorene som viser når neste tog kommer er skrudd av. Annen informasjon er det også sparsomt med. For en reisende ser det ut som om den ubehagelige jobben med å informere om forsinkelser og innstillinger er overlatt til den enkelte vognfører.

Alle forstår at uhell kan skje og at det tar tid å komme i orden igjen. Men det burde være mulig å angi, i alle fall omtrentlig, hvor lenge problemene vil fortsette.

For å ta signalfeil først. Dem har man ofte på T-banen. En skulle derfor tro at man hadde en viss erfaring med hvor lang tid det tar å utbedre slike feil. Det varierer sikkert fra gang til gang. Men en ansvarlig bedrift fører vel statistikk over dette og vet noe om fordelingen av hvor lenge utbedring av signalfeil tar.

Da kunne man for eksempel opplyse at: «80 prosent av slike feil utbedres i løpet av 2 timer; deretter tar det 2 timer til før trafikken igjen er helt i rute». Det kan da virkelig ikke være plent umulig å gi slik informasjon. Jeg ville finne den nyttig.

Jeg kan bruke den til å planlegge; til å innrette meg etter forholdene så jeg ikke kaster bort så mye tid eller irriterer meg så mye over manglende informasjon.

 

Det burde være mulig å angi, i alle fall omtrentlig, hvor lenge problemene vil fortsette

Kabelbrann er verre. Da fungerer vel ikke lenger automatisk linjeblokk, og T-banen kan ikke kjøre på signal på vanlig måte, i alle fall ikke på strekningen der signalene ikke fungerer normalt. Igjen savner jeg likevel informasjon og er usikker på om man har valgt beste løsning.

T-banen har valgt å kjøre med redusert fart og redusert antall tog. En viss trafikk opprettholdes med andre ord, men med store forsinkelser – som ikke annonseres på annen måte enn at: «Det er store forsinkelser» (hvor store, hvor lenge vil da vare, like store på alle deler av nettet, osv. – spørsmålene er mange; svarene få).

Hvor lang tid tar det å bytte en brent kabel? Hadde det vært bedre å stanse all trafikk for å utbedre skaden og deretter kjøre som normalt igjen?

Hvor lenge kommer redusert drift med forsinkelser til å vare? Det er ikke troverdig å si at man ikke har den minste peiling på dette. Det kommer vel ikke til å vare i ti år, heller ikke ti minutter. Det må gå an å avgrense et tidsintervall, selv om det bare skulle være så omtrentlig som 3–5 dager. Da vet folk straks mer.

Mange i Oslo kan jobbe hjemme. Hvis de vet at T-banen får problemer noen dager, kan de jobbe hjemme i stedet for å kaste bort tid på reiser som tar tre ganger så lang tid som vanlig.

Jeg må dessverre konkludere med at kundene er lavt prioritert av T-banen. Det er ikke så nøye å informere dem. Det er ikke så nøye om T-banen er i rute. Det er ikke så viktig å opplyse folk om hvor lenge et problem vil vare. Folk finner seg jo i det meste. Dessuten har de fleste månedskort og ingen gode alternativer til T-banen. Derfor kan vi i grunnen gi blaffen i dem.

Traff jeg spikeren på hodet her?

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS