Du er her

Rapport etter en dødsulykke:

Ikke godt nok fra Havarikommisjonen

«I en stridssone med pågående militære kamphandlinger bør det ikke være rom for sivil ferdsel», skriver Per Andreas Langeland i denne kommentaren til en ny rapport fra Statens havarikommisjon for transport (SHT).

 

Av Per Andreas Langeland
Forsker, Transportøkonomisk institutt (TØI).

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

kommentar vignettEn pansret stridsvogn på bergingsoppdrag under militærøvelsen Cold Response i 2016 fikk problemer i en sving på glatt vei og kolliderte med en møtende varebil. I kollisjonen kjørte stridsvognen over den andre bilen, og føreren omkom.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) presenterer et troverdig bilde av hvordan ulykken skjedde. Men de har ikke sett at en militær øvelse med kamphandlinger bør håndteres annerledes enn et idrettsarrangement.

Havarikommisjonen har festet seg ved at stridsvognen kjørte uten ledsagerbil, som var beskrevet som et vilkår under øvelsen. Tre av tilrådingene er begrunnet i dette funnet. SHT råder Statens vegvesen til å forbedre skiltingen og behandling av dispensasjonssaker ved militærøvelser. Og Forsvaret blir anmodet om å øve på glattkjøring med stridsvogner. Men blir det sikkert da?

Statens vegvesen har i sine kjøretillatelser til Forsvaret støttet seg på reglementet for transport av bred last og trafikkavvikling ved veiarbeider eller tilstelninger.

Men i en stridssone med pågående militære kamphandlinger bør det ikke være rom for sivil ferdsel. En blanding her blir et kompromiss, både for sikkerheten og øvingsutbyttet.

Trafikkregulering ved militære øvelser bør ha en annen tilnærming enn transport av bred last, skiltvask eller NM på ski. SHT synes ikke å ha reflektert over dette i sin undersøkelse. Det ville de kanskje gjort om de hadde utredet såkalte systemiske sikkerhetsproblemer.

Dette er beskrevet i deres analysemetode og skal sørge for at sikkerheten blir belyst på en gjennomgripende måte, deriblant om Statens vegvesen og Forsvaret har effektive verktøy for å kontrollere risikoen. Ifølge metoden deres vil denne analysen bidra til at det utformes tilrådinger med god læringseffekt og potensial for varige forbedringer.

Uten denne dimensjonen mister undersøkelsen verdi. Det kan dessuten ligge en fare i at prioritering av tiltak i et upassende sikkerhetskonsept forlenger livet til de virkelige sikkerhetsutfordringene.

Det er grunn til å spørre i hvilken grad Havarikommisjonens undersøkelse av ulykken kan bidra til bedre sikkerhet. For SHT stilte ikke det sentrale spørsmålet; når er det trygt å kjøre inn i en militær stridssone?

 

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS