EASA (European Union Aviation Safety Agency) har gjort det klart at europeerne vil ha egne piloter og ingeniører med på testflyvninger etter at produsenten Boeing har gjort forandringer i anti-steile-systemet som skal ha spilt en rolle under to flykrasj som krevde i alt 346 menneskeliv.
I tillegg ser EASA det som fordelaktig at et forandret anti-steile-system blir basert på tre sensorer fremfor bare de to Boeing har gått inn for.
Avisen Seattle Times skriver at EASAs holdning understreker hvor sterkt krasjene har skadet forholdet mellom den amerikanske tilsynsmyndigheten Federal Aviation Administration (FAA), som tidligere nøt stor internasjonal respekt, og det øvrige globale luftfartsmiljøet.
Boeing 737 MAX-flyene er produsert like ved Seattle, der Seattle Times utgis. Avisen er blant dem som løpende har rapportert om det som har skjedd i tilknytning til de to flykrasjene – i Indonesia oktober i fjor og i Etiopia i mars i år.
Snart etter det siste krasjet ble 737 MAX-fly over hele verden satt på bakken. Fra måned til måned har berørte flyselskaper, inklusive norske Norwegian, ventet på grønt lys til å sette dem i trafikk igjen.
At Norwegian har MAX 737-fly i sin flåte, bidrar til å gjøre saken spesielt interessant for det norske Luftfartstilsynet. Sjefen der, luftfartsdirektør Lars Kobberstad, sa til Samferdsel i mai at «i denne saken, som jeg kjenner den nå, kommer vi til å følge EASA.»
Aktuell lesing:
737 MAX-bakkeoppholdet trekker i langdrag
Luftfarten – før og etter 737 MAX-ulykkene
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen