Du er her

  • Hjem
  • /
    Ny usikkerhet for Boeing MAX 737

Ny usikkerhet for Boeing MAX 737

LITT AV HVERT: Etter et nytt utspill fra den europeiske tilsynsmyndigheten EASA synes usikkerheten omkring fremtiden for den ulykkesutsatte flymodellen Boeing 737 MAX større enn den allerede lenge har vært.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

EASA (European Union Aviation Safety Agency) har gjort det klart at europeerne vil ha egne piloter og ingeniører med på testflyvninger etter at produsenten Boeing har gjort forandringer i anti-steile-systemet som skal ha spilt en rolle under to flykrasj som krevde i alt 346 menneskeliv.

I tillegg ser EASA det som fordelaktig at et forandret anti-steile-system blir basert på tre sensorer fremfor bare de to Boeing har gått inn for.

Avisen Seattle Times skriver at EASAs holdning understreker hvor sterkt krasjene har skadet forholdet mellom den amerikanske tilsynsmyndigheten Federal Aviation Administration (FAA), som tidligere nøt stor internasjonal respekt, og det øvrige globale luftfartsmiljøet.

Boeing 737 MAX-flyene er produsert like ved Seattle, der Seattle Times utgis. Avisen er blant dem som løpende har rapportert om det som har skjedd i tilknytning til de to flykrasjene – i Indonesia oktober i fjor og i Etiopia i mars i år.

Snart etter det siste krasjet ble 737 MAX-fly over hele verden satt på bakken. Fra måned til måned har berørte flyselskaper, inklusive norske Norwegian, ventet på grønt lys til å sette dem i trafikk igjen.

At Norwegian har MAX 737-fly i sin flåte, bidrar til å gjøre saken spesielt interessant for det norske Luftfartstilsynet. Sjefen der, luftfartsdirektør Lars Kobberstad, sa til Samferdsel i mai at «i denne saken, som jeg kjenner den nå, kommer vi til å følge EASA.»

 

Aktuell lesing:

737 MAX-bakkeoppholdet trekker i langdrag

Luftfarten – før og etter 737 MAX-ulykkene

 

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS