Du er her

Bompengeforviklinger i Bergen

LITT AV HVERT: Bompengeringen i Bergen har vært gjennom mange forviklinger og mye frem og tilbake i løpet av første halvår i år.

 

Av OTTO VON MÜNCHOW (TEKST OG FOTO)
Frilansjournalist, Bergen

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Forviklingene skyldes ikke bare at Folkeaksjonen Nei til mer bompenger har seilt opp som det største partiet i Vestlandets hovedstad etter at 15 nye bomstasjoner ble tatt i bruk fra 6. april. Den utvidede bompengeringen har også ført til realpolitiske forviklinger.

Som forventet har bergensere som er blitt rammet av flere bompengeinnkrevninger, vært i harnisk, men spesielt to bomstasjoner i bydelen Åsane har fått gjennomgå.

Der må beboerne på Hylkje og Haukås passere bomstasjonene innenfor egen bydel. De opplever å måtte betale bompenger når de skal i butikken eller kjøre barna på trening.

Det var inntil den private trafikkplanlegger Helge Hopen fant en løsning som ville kunne forhindre at de må betale bompenger innad i bydelen uten at kommunen mister bompengeinntekter.

Motstand fra nord

Hopen har tidligere fått byrådet i Bergen til å snu i planarbeidet med forlengelsen av Bybanen til Åsane.

Nå har han forsøkt å løse en gordisk knute ved å foreslå at de to omstridte bomstasjonene fjernes samtidig med at en annen flyttes til kommunegrensen på Nordhordlandsbroen.

Endringen ville medføre færre bilpasseringer gjennom bompengeringen og dermed mindre inntekter, men samtidig ville Bergen spare et tilsvarende antall millioner kroner i driftskostnader ved at to stasjoner fjernes. Dermed ville økonomien bli omtrent det samme som i dag.

Byrådet i Bergen tok til seg innspillet fra Hopet og vedtok hans forslag i midten av mai. Det utløste imidlertid kraftige reaksjoner fra kommunene nord for Nordhordlandsbroen.

Befolkninger i disse kommunene må nemlig passere broen når de skal til Bergen, og flyttingen ville ramme enda flere av dem som pendler til byen.

Ordførerne i nordhordlandskommunene krevde at tiltak for å redusere gjennomfartskøen fra broen og gjennom Åsane måtte prioriteres før videre utbygging av Bybanen for at de skulle kunne akseptere en bomstasjon på Nordhordlandsbroen. Nordhordlendingene ville ha noe igjen hvis de skulle betale en enda større del av kaken i Bergens bompengering, ble det påpekt.

Status quo

Byrådet i Bergen mente likevel at løsningen til Hopen totalt sett var å foretrekke. Men byrådet trengte uansett å få Hordaland fylkesting med på lasset for at endringene skulle kunne iverksettes.

Like før sommeren vedtok fylkestinget å si nei til Hopens forslag – etter to dager med intens dragkamp mellom de ulike politiske partiene.

Det betyr foreløpig status quo. Beboerne på Hylkje og Haukås må fortsatt regne med å betale for kjøringen innen egen bydel, mens nordhordlendingene slipper bompenger på Nordhordlandsbroen.

I hvert fall frem til 2020. Da vil en ny runde med forviklinger kunne åpne seg når hele den nye bompengeordningen etter planen skal evalueres.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS