Du er her

  • Hjem
  • /
    Miljø og klima

Miljø og klima

  • «Et nøkkelspørsmål er hvor lenge det vil bli mulig å videreføre momsfritaket for elbiler», skriver Lasse Fridstrøm i omtalen av den ferske TØI-rapporten. Illustrasjon: Klipp fra rapportens forside

    Momsfritaket avgjør om vi når klimamålene

    FORSKNING: Innføring av moms på elbiler vil føre til at elbilsalget i 2030 blir 30–40 prosent lavere enn det vil bli med fortsatt momsfritak. Dette er ett av resultatene i en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). 

  • Gir flere elbiler høyere nettleie?

    Elbil-lading og strømpriser. «Dette er den første landsdekkende empiriske studien av effekten av elbilhold på nettkostnader, og resultatene kan ha overføringsverdi til andre land der elbilandelen er på vei opp», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    FORSKNING: I en ny studie basert på norske data har vi undersøkt sammenhengen mellom elbilhold og kostnader for det lokale nettselskapet. Vi finner klare tegn på at flere elbiler resulterer i økte kostnader, men for de fleste strømkunder utgjør dette likevel små beløp.

  • Utslippene fra nye biler i EU går ned

    Flere elbiler i EU. «Norge er et lite land. Det selges nå flere elbiler i Tyskland, Frankrike og Storbritannia enn i Norge. Det er slutt på norsk ‘dominans’ i dette markedet», skriver artikkelforfatteren. Foto: Frank Gärtner /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: EUs utslippsregulering for nye biler begynner for alvor å bite nå i år. Det har ført til en kraftig vekst i salget av elbiler og ladbare hybrider og et brått fall i CO2-utslippet. 

  • Vestland satser på en elfly-fremtid

    REPORTASJE: Vestland vil bli et foregangsfylke for elektrifiseringen av luftfarten. Fylket er allerede ledende på nullutslipp innen fergedrift. Nå høynes listen også for innenriks luftfart.

     

  • Transportpolitikk med konsekvenser for … politikerne

    Demonstrasjoner, kjør-sakte-aksjoner, hærverk på bomstasjoner og bystyremøter som blir avbrutt av bompengemotstandere – dette er noen av reaksjonene som har kommet i kjølvannet av beslutninger om økte bompenger. Også ved valgurnene har innbyggerne uttrykt sin misnøye.

  • Fornuftig med billigere kjøring i distriktene

    I et samfunnsøkonomisk perspektiv er det fornuftig med billigere kjøring i distriktene og dyrere i byområder. Dette skyldes at de samfunnsmessige kostnadene fra trafikken er adskillig høyere i byene enn på landet.

  • Selvkjørende kjøretøyer i et trafikksystem

    Mye tyder på at selvkjørende kjøretøyer vil forbedre effektiviteten og sikkerheten i norsk samferdsel. Samtidig vet vi at ny teknologi både påvirker og påvirkes av et komplekst samspill mellom sosiale og strukturelle komponenter i systemer, på måter som er vanskelig å forutse.

  • Hvordan verdsette luftforurensing fra transport?

    «Alle vet at å puste inn forurenset luft er dårlig for helsa», skriver artikkelforfatteren. «Men dersom man skal kunne gjøre fornuftige og konsekvente prioriteringer i transportpolitikken, er det en fordel å vite hvor dårlig det er, og hvordan denne belastningen skal verdsettes

  • Selvkjørende biler – et sprang i det ukjente?

    Det pågår en enorm forskning om utvikling av selvkjørende biler og deres mulige virkninger. Optimistene tror at selvkjørende biler vil fjerne eller sterkt redusere de uønskede virkningene av transport – køer, forurensning og ulykker. Men mange av de virkninger selvkjørende biler kan ha er svært usikre eller ukjente.

     

  • Slik kan vi tallfeste hva trafikkavbrudd koster

    Nyttekostnadsanalyser (NKA) benyttes ofte for å verdsette konsekvenser av infrastrukturprosjekter, men metodikken er kritisert for å være mangelfull –  blant annet ved at relevante nyttevirkninger ikke beregnes og tas med i analysene.

Viser fra 1 til 10 av totalt 18 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS