Samferdsel har en liten redaksjon, men så langt vi har kapasitet, bringer vi reportasjer og nyhetssaker fra samferdselssektoren.
I Bergen har DB Schenker tatt i bruk elsykkel for varelevering i sentrum. Elvaresykkelen introduseres som et ledd i det tyske spedisjonsselskapets mål om nullutslipp fra varetransport i byområder.
LITT AV HVERT: Regjeringen har etter en anbudskonkurranse bestemt at kystruten Bergen–Kirkenes, på folkemunne kalt Hurtigruten, i fremtiden skal betjenes av to operatører – nykommeren Havila Holding AS samt den fra lang tid tilbake og fortsatt i dag enerådende Hurtigruten AS.
LITT AV HVERT: Etter forberedelser gjennom et innovasjonsprosjekt som startet for tre år siden, foretok lufthavneier Avinor en demonstrasjonskjøring som bygget opp under troen på at snørydding på lufthavner kan utføres av selvkjørende maskiner.
LITT AV HVERT. Transportsektoren fikk en solid porsjon av potten da statlige Enova i fjor ga støtte på vel 2,3 milliarder kroner til energi- og klimaprosjekter som skal bidra til å gjøre Norge til et lavutslippssamfunn.
Bergen havn er i ferd med å oppgradere sitt driftssystem. Det betyr automatisering av alt fra skipsanløp, tjenester, godsdatabehandling og landstrømforbruk til kobling mot regnskap og faktura.
LITT AV HVERT: Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus kan skilte med 371 millioner påstigninger i fjor, 21 millioner flere enn i 2016, ifølge Ruter, som administrerer denne buss-, metro-, tog- og båttrafikken.
LITT AV HVERT: Hvordan sørge for at transportsektoren får effektiv tilgang til alternative drivstoffer for kjøretøyer og skip? Samferdselsdepartementet søker nå synspunkter og vurderinger fra markedsaktører og andre som kan bidra til gode løsninger.
LITT AV HVERT: Finland får med seg Norge i en utredning av mulighetene for å bygge jernbane mellom Rovaniemi og Kirkenes.
Vinter i Oslo. Tenk deg at du er rullestolbruker, har jobb i Forskningsparken og vil komme deg dit med T-bane eller trikk. Ja, politikere ser jo gjerne at funksjonshemmede klarer seg selv, at de deltar i arbeidslivet…
LITT AV HVERT: Da fristen for å levere tilbud løp ut klokken 12 i dag, var det offisielt klart at det i tråd med regjeringens ønske blir konkurranse om å stå for persontogdriften på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern