Samferdsel har en liten redaksjon, men så langt vi har kapasitet, bringer vi reportasjer og nyhetssaker fra samferdselssektoren.
LITT AV HVERT: Mens Norge skilter med å være «verdens sikreste land når det gjelder trafikksikkerhet», skilter Sverige med å ha «lavest trafikkdødlighet i EU.»
LITT AV HVERT: Blant dem som gjerne ser mer sjømat fraktet ut fra Nord-Norge med tog istedenfor lastebil, er Bane NOR, som er ansvarlig for jernbaneinfrastrukturen. Men timeplanen for påtenkte Bane NOR-tiltak i denne sammenheng indikerer at det ikke er snakk om noen stor forandring over natten.
LITT AV HVERT: Regjeringen har lansert en strategi for tilgjengeliggjøring av data fra samferdselssektoren, slik at dataene kan bli brukt til nytte for hele samfunnet.
LITT AV HVERT: Oslo Havn frister den enkelte av sine kunder med pengehjelp – på opptil 1,8 millioner kroner over tre regnskapsår – til tiltak som kan bidra til å gjøre hovedstadens havneområde utslippsfritt.
LITT AV HVERT: Etter at EU-kommisjonen i fjor kåret Oslo til «europeisk miljøhovedstad» for 2019, er det nå klart at byen neste år vil la 70 nye batterielektriske busser bidra til å vise verden at, ja, dette var vel fortjent.
LITT AV HVERT: Et nytt regelverk fastsatt av regjeringen i dag fastslår at små elektriske kjøretøyer som el-sparkesykler og el-ståhjulinger blir likestilt med sykler.
LITT AV HVERT: En ny E16-strekning syd for Randsfjorden vil i Samferdselsdepartementets vurdering bidra til bedre trafikkflyt mellom Østlandet og Vestlandet, dels ved at strekningen kan tiltrekke seg noe av trafikken som i dag går via hardt belastede veier i Oslo.
LITT AV HVERT: Et selvstyrende, elektrisk fartøy med en unik design skal erstatte dagens «Ole Bull», en litt loslitt, tidligere fiskebåt som i mer enn 30 år har tatt passasjerer ut til det som var fiolinvirtuosens bolig i hans siste leveår.
LITT AV HVERT: Konkurranseutsetting av jernbanedrift og -vedlikehold inngår i Bane NORs satsing på økt kostnadseffektivitet. Nå ser statsforetakets ledelse at Østfoldbanen i så henseende kan være en velegnet erfaringsstrekning – den første der slik konkurranseutsetting finner sted.
LITT AV HVERT: Som ledd i sin jakt på smarte transportløsninger skal samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen besøke de ni byområdene som regjeringen har invitert til å forhandle om byvekstavtaler.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern