I tiår har det rast en debatt i Bergen om at turistbussene – særlig knyttet til cruisetrafikken – oversvømmer sentrums gater og fører med seg trafikkork, forurensning og trafikkfarlige situasjoner. Samferdsel har tidligere omtalt denne konflikten.
Foranledningen til den mulige innføringen av et forbud for turistbusser over Bryggen og Torget, er at bystyret skal behandle en prøveordning med sommerstenging av ordinær biltrafikk over Bryggen og Torget.
Det var opprinnelig planlagt at saken skulles legges frem for bystyret i mars, men behandlingen er utsatt til 22. april.
– Dette må sees på som en av løsningene på hvordan vi kan håndtere utfordringene med turistbussene i sentrum. De har lenge vært en utfordring for byen, sier byråd for klima, miljø og byutvikling Thor Haakon Bakke (MDG).
Han forteller videre at når Bergen ønsker å se på et prøveprosjekt med sommerstenging av biltrafikken, var det naturlig å se på utfordringene med de mange, store dieselbussene i det historiske sentrum.
– Det er jo ikke sånn det skal være.
Dramatisk for næringen
Årets cruisesesong blir uansett vesentlig påvirket av koronautbruddet. Foreløpig har cruiserederiene avbestilt sine planlagte turer til Bergen ut mai og deler av juni. Det er umulig å spå hva som skjer lengre ut i sesongen.
Prøveordningen med forbud mot turistbusser i sentrum skal behandles senere i måneden med tanke på at resten av turistsesongen vil kunne gjennomføres.
For European Cruise Service var byrådets forslag om forbud for turistbusser i sentrum en varslet katastrofe – selv før koronautbruddet skapte stor usikkerhet i turistnæringen. Selskapet er størst på bussturer for cruiseturister i Bergensregionen og hadde før koronautbruddet allerede solgt turer for årets sesong.
I løpet av en sesong er det snakk om hundre tusener av turister. European Cruise Service omsetter normalt for titalls millioner kroner, men på grunn av koronaen vil omsetning bli vesentlig mindre i år.
Administrerende direktør Arthur Kordt i European Cruise Service reagerer først og fremst på at næringen ikke er blitt inkludert før byrådet gikk inn for prøveordningen – og ikke minst på at stengingen er ment gjennomført i løpet av kort tid.
– Det kom veldig brått på, for å si det sånn. Jeg synes byrådet kjører veldig fort. Det er selvfølgelig motivert av miljøhensyn, men for oss hadde det vært mye lettere å håndtere om vi hadde fått et år til. Næringen trenger forutsigbare rammer, sier Kordt til Samferdsel.
– Dette er en virksomhet som vi har holdt på med i hundre år, og nå endres den dramatisk. Vi er nødt til å finne en løsning sammen med politiske myndigheter. Vi må også huske på at mange av passasjerene på cruiseskip ikke er unge og spreke.
Lanserer nytt busskonsept
Arthur Kordt er ikke minst frustrert over at stengingen er ment å skje i år, for European Cruise Service har nettopp gått til anskaffelse av elektriske busser. Som han peker på, er utslippsfrie busser nettopp det som er blitt etterlyst.
– Dette representerer en helt ny måte å tenke på. Konseptet er bærekraftig og passasjerene liker det. Ikke minst synes byens befolkning at dette er artig, folk stiller seg opp og tar bilder med bussene. De er det jeg kaller et veldig turist- og byvennlig medium.
Bussene, som bygges i Kina, har European Cruise Service selv utviklet i samarbeid med leverandøren. Bussene er små, med 16 seter, og oppladbare. Det er et gjennomtenkt konsept, ifølge Kordt. Bergensselskapet har fått hele cruiseindustrien med på å satse på de elektriske bussene, sier han. Bergen blir det første stedet de tas i bruk.
– Vi har ikke gitt opp. Men jeg hadde ønsket at vi kunne ha snakket sammen. Byrådet må bare ringe. Det skal ikke stå på meg.
Etterlyser dialog
Også ruteselskapet Tide vil bli rammet av en stenging av Bryggen og Torget. I tillegg til å operere rutebusser, kjører Tide turistbusser i Bergen sentrum. Kommersiell direktør i Tide, Christine Flataker Johannessen, peker på at det hadde vært fornuftig å ta med alle i bransjen på råd før det ble gjort et vedtak.
– Tide er positiv til å treffe tiltak som kan avhjelpe den situasjonen som har vært i Bergen. Men vi synes ikke det er bra at vi ikke er blir involvert på forhånd, sier hun til Samferdsel.
– Vi var invitert med på en workshop i regi av kommunen. Det var for flere måneder siden. Men deretter hørte vi ikke mer.
Også Flataker Johannessen oppfordrer kommunen til å ta kontakt. Da lover hun at Tide stiller opp.
Ikke plass til store busser
Byråd Bakke har forståelse for at den foreslåtte stengningen oppleves som litt for brå, og han kan være enig i at kritikken av at bransjen ikke er blitt involvert på forhånd, er kurant. Samtidig understreker han at dette ikke er et ukjent problem. Det har lenge vært kjent at kommunen ønsker å gjøre noe med turistbussene i sentrum.
– Det historiske Bergen er lite og trangt, og store turistbusser er ikke tingen, sier Bakke.
Han viser til at det er andre deler av reiselivsbransjen som har gitt uttrykk for et ønske om å få bort turistbussene. Ikke minst de som bor og virker i sentrum har måttet lide for det store antallet busser.
Som en følge av koronautbruddet jobber fortsatt byrådet med de endelige bestemmelsene for sommerstengingen, både for biltrafikken generelt og den spesielle ordningen for turistbusser. Det synes uansett klart at blant annet buss i rute og drosjer blir fritatt under den mulige prøveordningen.
En utfordring er de såkalte hop-on-hop-off-turistbussene som mange bergensere opplever som et irritasjonsmoment, men som kan bli fritatt fordi de har hjemmel som rutebusser.
– Vi ser på dette, bemerker byråden.
Aktuell lesing:
Bussturisme – et gode eller en plage?
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen