Den gamle høybroen avskar store deler av sentrum fra sjøkanten, som både er en stor turistattraksjon og anløpshavn for fergeforbindelser over Puget Sound.
Alaskan Way Viaduct stod ferdig oppført i 1959 og var én av to gjennomfartkorridorer i nord-sør retning gjennom Seattle. Før den nye tunnelen stod ferdig, passerte over 110 000 kjøretøy daglig over høybroen.
Allerede på 60-tallet ble de første tankene om å erstatte høybroen lansert. Men det var først etter et stort jordskjelv i 2001 at det ble fart i prosessen. Undersøkelser viste at Alaskan Way Viaduct stod i fare for å kollapse ved et nytt jordskjelv.
Før dagens tunnel endelig ble vedtatt bygget i 2009, hadde ulike alternativ ført til mye politisk kontrovers.
Debatten fortsatte selv etter at statlige og kommunale myndigheter til slutt falt ned på en dyptgående tunnel. På den ene siden ble kostnadsaspektet trukket frem, på den andre siden ble det pekt på det positive ved å få trafikken bort fra overflaten.
Utgraving av tunnelen begynte i juli 2013 med verdens største tunnelboremaskin, «Bertha». Men allerede i desember samme år satte boren seg fast, noe som førte til en to års forsinkelse av hele prosjektet og en gigantisk kostnadsoverskridelse.
Den endelige prisen på tunnelen havnet på 4,16 milliarder dollar, rundt 36 milliarder kroner.
SR 99 Tunnelen, som den kalles (som følge av at den er en del av State Road 99), løper i to plan med to filer i hver retning. Arbeidet med å rive Alaskan Way Viaduct er påbegynt.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen