Du er her

  • Hjem
  • /
    737 MAX-bakkeoppholdet trekker i langdrag

737 MAX-bakkeoppholdet trekker i langdrag

LITT AV HVERT: Et norsk klarsignal til å la den ulykkesutsatte amerikanske flytypen Boeing 737 MAX fly igjen vil, slik bildet nå ser ut, bli gitt av Luftfartstilsynet når et klarsignal måtte foreligge fra den europeiske tilsynsmyndigheten EASA.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Det betyr at et eventuelt grønt lys fra det amerikanske tilsynet FAA (Federal Aviation Administration) ikke vil medføre noe norsk OK før også EASA (European Union Aviation Safety Agency), som representerer EU- og EØS-landene, måtte finne det forsvarlig å la 737 MAX komme på vingene igjen.

Etter et møte i Texas i går mellom FAA og luftfartstilsyn fra mange andre land er det fortsatt uvisst når FAA måtte mene at produsenten Boeing har gjort hva som skal til for at 737 MAX igjen kan settes i trafikk.

Uklar fremtid

FAA selv medga i går at det kan komme til å dreie seg om mange måneder. Fra før er det kjent at noen tilsynsmyndigheter, som dem i Canada og Kina, ikke automatisk vil følge opp med egne OK etter et amerikansk klarsignal.

Det er også kjent at mange piloter og passasjerer føler ubehag med tanke på igjen å skulle fly med 737 MAX, noe som bidrar til teorier om at flytypen slett ikke har noen fremtid i luften.  

På gårsdagens møte lot det norske Luftfartstilsynet seg representere av EASA. Luftfartstilsynets sjef, luftfartsdirektør Lars Kobberstad, sier til Samferdsel at «i denne saken, som jeg kjenner den nå, kommer vi til å følge EASA.»

To flykrasj

737 MAX-fly rundt om i verden ble i mars satt på bakken etter to krasj med den ganske nye flytypen – et som i Indonesia i oktober i fjor krevet 189 menneskeliv, dernest et i Etiopia i mars som tok 157 menneskeliv.

Det viste seg snart at ulykkene hadde likhetstrekk og kunne knyttes til et anti-steile-system som ikke hadde fungert som det skulle, dessuten at piloter ikke hadde fått vite hva de trengte om dette systemet. Og det kom mange signaler om at FAA ikke hadde gått 737 MAX skikkelig etter i sømmende under godkjennelsesprosedyren.

Norwegian er blant mange flyselskaper som har 737 MAX-maskiner i sin flåte – og har flere i bestilling.

Hittil er det levert rundt 400 eksemplarer av 737 MAX til flyselskaper rundt om i verden, og ytterligere over 4000 er i bestilling hos Boeing. De seneste par månedene har Boeing parkert rekkevis av nyproduserte 737 MAX på bakken – fremfor, som opprinnelig ment, å levere dem til bestillende flyselskaper.

 

Aktuell lesing:

Luftfarten – før og etter 737 MAX-ulykkene

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS