Den foreslåtte bypakken skal avløse det såkalte Bergensprogrammet og ble ifølge ministeren fremlagt «i tråd med ønsker og vedtak fra lokale folkevalgte myndigheter.»
Samferdselsdepartementet skriver i en pressemelding at «bymiljøtunnel/trafikkløsning i Bergen sentrum, Ringveg øst og høykvalitets kollektivløsning mot vest» er øvrige hovedelementer i bypakken.
«Det er viktig å bygge ut god transportinfrastruktur i og rundt de store byene», sier Solvik Olsen.
«Vi må bidra til at folk kan komme seg trygt og effektivt til sine ulike gjøremål, samtidig som vi reduserer miljøskadelige utslipp og støy.»
Bypakken skal inngå som en del av den byvekstavtalen for Bergen som Samferdselsdepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune signerte i september i år.
I den nye bypakken er det lagt opp til bompengeinnkreving over en periode 20 år, dessuten til at tidsdifferensierte takster videreføres i dagens bomstasjoner, foruten at miljødifferensierte bompengetakster blir innført samt at nye bomstasjoner blir etablert i bydeler som i dag ikke har bompengeinnkreving.
Les også:
Fra bompengepakker til bymiljø- og byvekstavtaler
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen