Gamle og tradisjonsrike Statens vegvesen (SVV) har i motsetning til unge Nye Veier arbeidet etter en modell som innebærer at en entreprenør ikke kan involveres før et prosjekt er godkjent av Stortinget – og dermed etter at reguleringsplanlegging og siste kvalitetssikring (KS2) er unnagjort.
Men nå bebuder samferdselsminister Knut Arild Hareide en forandring:
«Vi ønsker å få mest mulig ut av fellesskapets penger», forklarer Hareide. «Nye Veier har involvert entreprenører tidlig i sine utbyggingsprosesser, med stor suksess. Vi vil gi Statens vegvesen samme mulighet.»
Han ber i denne omgang SVV om å forberede tidlig entreprenørinvolvering i prosjektene E39 Hordfast (Stord–Os) og E6 Fauske–Mørsvikbotn.
«Vi skal dokumentere hvilke innsparinger vi oppnår», sier Hareide. «På den måten kan vi høste erfaringer og velge den beste løsningen for fremtiden.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen