Enova, den statlige pengeutdeleren som arbeider for å gjøre Norge til et lavutslippssamfunn, står bak drahjelpen.
For øvrig er det norske Hydro Energi AS og svenske Northvolt Revolt AB som gjennom nyetablerte selskapet Hydro Volt AS står bak det planlagte anlegget.
I en nyhetsmelding ser Enova det som «en utfordring at batteriteknologien er avhengig av materialer det er knapphet på, og at utvinningen av disse materialene også medfører klimagassutslipp.»
Adm. direktør Nils Kristian Nakstad i Enova sier at «lykkes Hydro Volt med denne piloten, kan det bli mer lønnsomt og dermed mer attraktivt å resirkulere batterier. Derfor er dette et godt prosjekt for Enova og lavutslippssamfunnet.»
Enova viser til estimater som sier at det i 2030 vil være behov for 10 nye batteri-resirkuleringsanlegg i Europa.
«Pilotanlegget som bygges i Fredrikstad skal teste ut hvordan man ved hjelp av ny teknologi kan gjenvinne alle materialene i batteriene – kombinert med betydelig lavere energibruk og klimafotavtrykk», skriver Enova i nyhetsmeldingen.
Produksjonen i pilotanlegget er anslått å nå rundt 8 000 tonn gjenvunnet materiale årlig, og eiernes ambisjon er – gitt en vellykket pilot – å bygge en større gjenvinningsfabrikk.
Aktuell lesing:
Spørsmålet er: Hva skal vi gjøre med elbil-batteriet?
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen