Du er her

  • Hjem
  • /
    Varelevering med elsykkel – Bergen leder an

Varelevering med elsykkel – Bergen leder an

I Bergen har DB Schenker tatt i bruk elsykkel for varelevering i sentrum. Elvaresykkelen introduseres som et ledd i det tyske spedisjonsselskapets mål om nullutslipp fra varetransport i byområder.

Av Otto von Münchow (tekst og foto)
Frilansjournalist, Bergen

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Elvaresykkelen ikke bare reduserer utslippene fra varelevering, men vil også bidra til bedre fortjeneste og mer effektiv håndtering av gods.

Lars Sveen, distribusjonssjef for DB Schenker Norge, forteller at i produktivitetstester er stopptiden, tiden mellom én levering og den neste, blitt redusert. Med bil tar det faktisk lenger tid per stopp for levering.

– Elvaresykkelen er spesielt velegnet for Bergen fordi terminalen ligger så nær sentrum. Her kan vi sykle rett inn i sentrum, sier Sveen til Samferdsel.

Han forteller at elvaresykkelen etter hvert vil bli introdusert i andre større byer. Allerede i løpet av sommeren vil det bli oppstart i Oslo.

Elvaresykkelen er først og fremst tenkt for distribusjon i sentrumskjernene i større byer. I Oslo vil den være spesielt egnet på vanskelig tilgjengelige steder som for eksempel Karl Johan og Aker brygge.

Nærmere målet

I Oslo ligger DB Schenkers hovedterminal på Alnabru for langt fra sentrum. Der må det derfor etableres en mikroterminal i sentrum for varelevering med elsykkel.

– Den kan for eksempel ligge på kaiene, og en container er godt nok. Da vil vi kunne kjøre godset med bil fra Alnabru og deretter videre med elvaresykkel fra mikroterminalen.

Sveen håper at andre distributører og spedisjonsfirmaet etter hvert vil følge i DB Schenkers sykkelspor.

Da bør det kunne være aktuelt gå sammen om en felles mikroterminal, for eksempel i et samarbeid mellom DB Schenker, PostNord, DHL og Bring. Kommunen kan her bidra med tilrettelegging slik at flere aktører kan benytte de samme fasiliteter.

– Jeg håper at konkurrentene synes dette er interessant. Vi er allerede i dialog med Oslo kommune om en egen mikroterminal, sier Sveen.

Sveen har store visjoner for reduksjon av utslippene innen transportsektoren, spesielt i byene. Han viser til at i Bergen, ved å kombinere bruk av elektrisk varebil med elvaresykkel, vil DB Schenker kunne få ned utslippene på 70 prosent av godsmengdene. Største leveringsmengden er småpakker i sentrum, noe som er mulig fra 2020.

– Vi er mye nærmere et mål om nullutslipp enn vi tror. Og dette kan gjøres uten ekstrakostnader.

Bare fordeler

Sveen peker på at i Bergen går Bybanen, et viktig kollektivtransportmiddel, allerede på strøm, samtidig med at havnen er i ferd med å elektrifiseres. Om transportsektoren også satser elektrisk, vil byen være nærmere utslippsmålene.

– 80 prosent av godset vårt kommer med tog til Bergen. Da er vi ikke langt unna nullutslipp på hele verdikjeden fra fremføring til utlevering.

I Bergen skyldes forurensningsproblemene i hovedsak bilkjørsel. For Sveen ville det ha vært utrolig spennende om transportsektoren kunne være med å bidra til at Bergen blir verdens første by med nullutslipp, for eksempel i 2020.

– Det hadde vært utrolig gøy – og helt realistisk, sier Sveen med entusiasme.

Han ser for seg et samarbeid mellom alle distributørene og Enova, som er statens finansielle redskap innen miljøområdet, for å få til noe slikt. Om en også kunne få bilforhandlerne med på en slik visjon, ville mye være oppnådd.

Allerede til neste år kommer den mange nye spennende biler, konstaterer Sveen. Han ser også for seg at distributører som ikke selv går til anskaffelse elvaresykkel, kanskje kan bruke dem som har.

Press på andre aktører

Elvarebilen som er tatt i bruk i Bergen, skal benyttes i sentrum og i første omgang med fokusering på samsendinger. Fullt oppladet har den en rekkevidde på rundt åtte mil, som er mer enn nok for en dags utkjøringer.

Sykkelen har en lastekapasitet på 300 kg fordelt på to containere på til sammen to kubikkmeter. Timekostnaden er omtrent halvvert sammenliknet med varelevering med dieselvarebil.

– Sykkelen er mer produktiv. Vi har ingen dieselutgifter eller utgifter til bompenger. Det gjør elvaresykkel mer lønnsom enn bil, sier Sveen, som understreker at det er viktig at myndighetene legger til rette for god fremkommelighet for elvarebiler og elvaresykler. Dette gjelder både lastestopp, parkering og lading.

Foreløpig er det bare én elvaresykkel som leverer i Bergen sentrum, men DB Schenker har bestilt ytterligere tre sykler for Bergen i tillegg til fire som skal tas i bruk i Oslo.

Sveen forteller at det kommer representanter fra hele Europa for å se på elvaresykkelen i Bergen.

DB Schenker har satt seg som mål å ha nullutslipp i Norge fra 2020. Sveen håper at det allerede vil være oppnåelig i Bergen i løpet av neste år.

– Jeg håper at det kan legge press på andre aktører. Bransjen må arbeide for effektiv by logistikk med nullutslipp.

 

 

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS