Innsenderne tar i sitt innlegg utgangspunkt i hva Eivind Hjellum skrev i debattseksjonen i Samferdsel nr. 9, nov. 2011 |
Felde og Lieng er henholdsvis rådgiver og seniorrådgiver i NHO (Næringslivets Hovedorganisasjon) |
AV THOMAS FELDE OG
JAN-BERTIL LIENG
Som Hjellum helt riktig påpeker i sitt innlegg, er arbeidet med neste Nasjonal transportplan (NTP) kommet godt i gang; og NHO bidrar med konkrete og konstruktive innspill i arbeidet.
Vi har laget et transportpolitisk dokument vi kaller SamferdselsLøftet. Dokumentet lanseres den 26. januar 2012, og her setter vi fokus på de områdene vi mener er viktige i neste NTP. Dokumentet er utarbeidet av hele NHO-fellesskapet. Den delen som omhandler sjøtransport er laget i samarbeid med Logistikk- og Transportindustriens Landsforening, Rederienes Landsforening og Norsk Industri.
I SamferdselsLøftet setter vi bl.a. søkelyset på hvorfor sjøtransporten taper i konkurranse med vei for transport av containerisert gods. Årsaken til dette er blant annet store omlastningskostnader, kystavgifter, havneavgifter og usikkerhet knyttet til punktlighet. Det totale avgiftssystemet på transportsiden er i sjøtransportens disfavør hva gjelder næringsnøytralitet og like konkurransevilkår. I tillegg sliter sjøfarten også med skjev retningsbalanse og returlastproblematikk, noe som gjør at den blir vesentlig dyrere enn veitransporten.
Kombinasjonen av befolkningsvekst, økonomisk vekst og et stadig mer globalisert marked, vil gi en tredobling av godsmengden frem mot 2040. Dette vil gi økte miljøutfordringer og fremkommelighetsproblemer gitt dagens transportmiddelfordeling. Sjøtransporten må spille en nøkkelrolle for å løse disse utfordringene. Men for å greie dette, mener NHO det er behov for endrede rammebetingelser. I SamferdselssLøftet fremmer vi en rekke konkrete forslag og løsninger som kan bidra til å forbedre sjøtransportens konkurransekraft.
NHO mener det er en sentral utfordring å få til en målrettet, omforent og langsiktig politikk for utvikling av havner til effektive logistikknutepunkter. Alle regioner trenger et sterkt godsknutepunkt som kan konsentrere godset i regionen, i den hensikt å overføre gods over de lange avstandene til sjø og jernbane, og effektivisere de regionale transportene. Med den økning i transportarbeidet som forventes fremover, vil de store logistikknutepunktene kunne bli effektive midtpunkt i næringsklynger som tiltrekker seg ny industri og høy kompetanse.
NHO mener det bør være enklere for vareeierne å bruke havnene, både når det gjelder tilførselsveier, åpningstider, arealer for mellomlagring og elektronisk samhandling i forsyningskjedene, uten at det går på bekostning av varekontroll, sikkerhet etc. I utgangspunktet må man jobbe for full integrering mellom de ulike transportformene i multimodale godsknutepunkt. Dersom dette ikke lar seg gjøre, bør Dry Port og Rail Port-løsninger utprøves.
Over hele landet er det lokale politiske ønsker om å flytte godsknutepunktene fra bysentrene til mer landlige omgivelser. NHO mener det bør etableres en overordnet masterplan for utbygging av noen sentrale havner til logistikknutepunkter. Her må staten etablere investeringsfond eller andre løsninger som medvirker til at dette skjer før alternative arealer er utbygd.
Havneaktørene må tenke lønnsomhet i forhold til økte volum. Dette bør skje gjennom lavere enhetskostnader på tjenester og avgifter som brukerne betaler. Bortfall av inntekter kan kompenseres ved å effektivisere arbeidsprosesser, ved for eksempel å ta i bruk ny IT som kan effektivisere prosesser som i dag er tungvinte. Et annet eksempel er å tenke billig omlast, slik at den enkelte omlasthavn ikke tar for høye havneavgifter på slik last. Konkurransekraft vil i fremtiden være avhengig av at havneterminalene er mest mulig effektive på terminal/havn.
Mer containerisert godstransport på sjø krever kanalisering av statlige midler til å bygge opp en god infrastruktur, som vei, jernbane og farleder, til havnene. Veiene må ha god standard mellom knutepunktet og veisystemet for øvrig. Dette forutsetter at kommunene i sin arealplanlegging finner egnede områder med en viss størrelse som kan brukes til slike formål.
I inneværende NTP drøftes formålet med avgifter i transportsektoren. Om prioriteringen skrives følgende: «Hovedvekten legges på hensynet til samfunnsøkonomisk effektivitet og på like konkurransevilkår mellom transportslagene.» Norsk Marinteknisk Forskningsinstitutt utarbeidet i 2000 «Innspill til Nasjonal transportplan (NTP) om nærsjøtransportens potensial», finansiert av Norges Forskningsråd. Konklusjonen var: «Skal gods konvertere til sjø, må avgiftene minimum sidestilles med vei og bane som andel av transportmidlenes relative samfunnsøkonomiske kostnader.»
For å illustrere utfordringene er det i rapporten «Hvordan lykkes med sjøtransport?» (Havneforeningen/Kystverket/ LTL 2010) simulert et eksempel med tre av Sea Cargos skip. Rapporten viser at avgiftene utgjorde 37–45 prosent av skipenes samlede driftskostnader. Av de totale avgiftene utgjorde avgifter til staten over 60 prosent. Dette medfører blant annet at et selskap som Sea Cargo setter lasten til Vestlandet og Midt-Norge på land i Stavanger og sender den videre med bil. Dette er ødeleggende for transport på sjø.
Kostnadene til los er i dag en stor del av sjøfartsnæringens kostnader. NHO har gjennom flere år påpekt dette i de årlige høringer til losgebyrer/-avgifter, samt i høringen til ny losforskrift i 2010. Med den utvikling som de senere år har skjedd innen navigasjonsteknologi og overvåking av sjøfarten, mener NHO det bør være mulig å lage en effektiv losordning med reduserte kostnader for sjøtransporten, uten å svekke sikkerheten. Vi mener det må arbeides for å etablere et moderne behovsrettet lossystem, hvor skip som går i faste ruter ikke trenger å ha los om bord så fremt skipet ikke fører farlige laster eller seiler i utsatte farvann. NHO mener det bør tas høyde for dette i det regjeringsoppnevnte utvalget som skal foreta en helhetlig gjennomgang av lostjenesten og avgi en NOU i slutten av 2012.
NHO mener det i dag er for mange transportkorridorer med fraksjonerte godsstrømmer og lav regularitet der sjøtransporten har potensialet til å være en langt mer sentral del av transportløsningen. Dette betyr reelt sett svært mange havner, og ikke minst kaimeter som er lavt utnyttet. Dette er hemmende for sjøtransporten i forhold til bil og jernbane, fordi løsninger ikke blir effektive.
Det er om lag 60 havner i Norge med tilhørende havnefogder og administrasjoner. Infrastrukturen og driften blir for kostbar, og de enkelte havnene greier ikke å være konkurransedyktige nok. Problemet blir at havnene konkurrerer mot hverandre, mer enn at de samarbeider.
Bare fra svenskegrensen til Kristiansand er det ti havner med svært mange terminaler. Konklusjonene til rederier som går fast med feeder-ruter i Oslofjorden er at det er nok med tre havner for feeder-trafikk med containere i Oslofjorden, kanskje enda færre. Dette betyr ikke nødvendigvis at man må legge ned havner, men man må organisere og drifte dem på en bedre måte.
Behovet for ny struktur er absolutt til stede, og dette kan være med på å styrke regional transportplanlegging, herunder å fremme containertransport på sjø. På samme måte som samlastere og store bedrifter, burde havne-Norge vært regionalisert. Da må vi se på hvor vekstklynger er lokalisert. NHO mener en mulig regioninndeling kan være:
• Region Oslo innbefattet Østfold–Horten–Drammen
• Region Larvik/Grenland-området
• Region Sør med Kristiansand og sørlandshavnene
• Region Vest med Bergen, Stavanger og Karmsund
• Region Nordvest med Sunnmøre innbefattet Romsdal
• Region Midt-Norge med Trondheimsfjorden og eventuelt ut mot Hitra/Frøya
Når det gjelder Nordland, er det ikke like lett å se en like naturlig regioninndeling. Der er det mer spredt bebyggelse og ikke like naturlige geografiske klynger. Her kan Helgeland og Ofoten være mulige regioner.
Havnene i Norge er delt opp i tre havnekategorier. Det er fiskerihavner og trafikkhavner, som begge gjerne er offentlige, og industrihavner, som gjerne er private. De offentlige havnene er kommunalt eide, mens det gjerne er store bedrifter som eier industrihavnene. Alle havnekategoriene er underlagt statlig styring gjennom lov og forskrifter. Ulike departementer med underliggende etater har ansvar for ulike deler av sjøtransporten. Det blir da en sterk sektortenkning i sjø-og havnespørsmål, og dette reiser spørsmål om behov for mer samordning.
Stykkgodstransport langs kysten i Norge og nærsjøfarten er ikke en godt integrert del av samferdselspolitikken. NHO er av den oppfatning at prioritering av godstransporten best lar seg gjøre ved å legge ansvaret for all næringstransport på sjø til Samferdselsdepartementet. I tillegg mener NHO at saksbehandlingskapasiteten på området næringstransport på sjø, må økes betydelig.
NHO mener at de forslagene vi her fremmer vil være med på bidra til at konkurransekraften for sjøtransporten øker. Vi mener at sjøtransport må være en naturlig og integrert del av norsk samferdselspolitikk.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen