1. kvartal 2014 | Endring i prosent | ||
1. kvartal 2013 - 1. kvartal 2014 |
1. kvartal 2009 - 1. kvartal 2014 |
||
Utkjørt distanse (1 000 km) | |||
Alle transportformer | 108 707 | 3,8 | 6,0 |
Buss | 93 992 | 4,2 | 4,4 |
Båt | 1 492 | -4,3 | -6,1 |
Bane | 13 224 | 2,2 | 20,4 |
Passasjerer (1 000 passasjerer) | |||
Alle transportformer | 152 203 | 6,7 | 18,5 |
Buss | 92 463 | 5,3 | 14,7 |
Båt | 1 933 | 12,5 | 3,6 |
Bane | 57 807 | 8,9 | 25,9 |
Billettinntekter (1 000 kr) | |||
Alle transportformer | 2 738 058 | 7,0 | 20,6 |
Buss | 1 201 777 | 5,0 | 13,5 |
Båt | 104 639 | 6,5 | 1,3 |
Bane | 1 431 642 | 8,9 | 29,2 |
Utkjørt distanse, passasjerer og billettinntekter, etter transportform. Publisert 14. juli 2014. Kilde: Statistisk sentralbyrå |

I 1. kvartal 2014 var det 4,7 millioner flere passasjerer med både buss og bane enn i samme periode året før. Passasjertrafikk med båt har sin absolutte lavsesong i vintermånedene, og utkjørt distanse falt med -4,0 prosent. Likevel økte antall båtpassasjerer med 12,6 prosent, eller drøye 0,2 millioner påstigninger. En stor del av denne økningen skriver seg imidlertid fra et nyetablert tilbud om gratis passasjerferger i Fredrikstad.
Merkbar satsing på bane
I et femårsperspektiv har utkjørt distanse med bane økt med drøye 20 prosent. Dette forsterkede tilbudet har ført til en passasjervekst på 25,9 prosent. Etablering av Bybanen i Bergen i 2010 har vært et vesentlig bidrag, men forklarer på ingen måte hele økningen.
Økte billettinntekter
Billettinntektene økte i takt med passasjerveksten siste året og utgjorde 2,7 milliarder kroner i 1. kvartal 2014. Over halvparten av inntektene var betaling for å transporteres med bane.
Påskens plassering påvirker sammenligningene
Påsken var, bortsett fra 2. påskedag, i 1. kvartal i 2013, mens hele høytiden kom i 2. kvartal året etter. I ferier og høytider er det ingen skoleskyss og langt færre pendlings- og jobbreiser, og denne reduksjonen oppveies ikke på noe vis av ferieutfarten. Det er først og fremst buss og sporvogn/forstadsbane som påvirkes i negativ retning. I sammenligningen mellom årets første kvartal i 2013 og 2014 gjør dette forholdet at økningen blir noe overvurdert.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen