Du er her

  • Hjem
  • /
    Bilindustrien vil kapre urban mobilitet

Bilindustrien vil kapre urban mobilitet

Det er ikke nok bare å selge biler. Nå vil bilindustrien ha kontroll over urban mobilitet og hente fortjeneste fra alle ledd.

 

Av TERJE I. OLSSON
Frilansjournalist, Berlin

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Med smartphones, app-er og ny teknologi skal vi i framtiden planlegge og bestille reiser, leiebiler, hotellrom og billetter. Med Moia, Car2Go, Uber, Grab o.l. vil bransjen også overta drosjetrafikken i storbyene.

På verdensbasis omsetter bilindustrien i dag for godt over 30 billioner kroner (30 000 000 000 000 kroner), men det er tydeligvis ikke nok. Rådgivningsfirmaet McKinsey har utarbeidet en prognose som ender med en totalomsetning på 65 billioner kroner i 2030.

Ifølge nyhetsmagasinet Der Spiegel skal en firedel av veksten komme fra nye mobilitetstjenester, elektrifisering og automatisering av bilparken.

Som ledende bilprodusent i Europa omsetter den tyske bilindustrien for 4260 milliarder kroner (2017), og bransjen tegner for 13 prosent av BNP i Tyskland. Men det er en knallhard konkurranse mellom de fire store – VW, BMW, Daimler og Opel.

Det vakte derfor oppsikt da «erkefiendene» Daimler og BMW i januar presenterte planene for et omfattende samarbeid. I første omgang investerer de to selskapene over ti milliarder kroner i en felles mobilitetstjeneste som omfatter fem nye joint-ventures: ReachNow, ChargeNow, FreeNow, ParkNow og ShareNow. Visjonen er en mobilitetstjeneste med en flåte elektriske og selvkjørende biler.

De to selskapene hevder å ha allerede 60 millioner «brukere» i 17 eksisterende mobilitetsselskaper som de tar med seg inn i de fem nye samarbeidsselskapene.

  • Alene ved sammenslåingen av bildelingsselskapene Car2Go (Daimler) og DriveNow (BMW) til det nye ShareNow har de fra starten av fire millioner brukere og 20 000 biler i 30 storbyer i og utenfor Tyskland

  • Tilsvarende har ReachNow 6,7 millioner brukere fra starten. De tilbyr flere muligheter for å komme fra A til B – som sporveisbilletter, bildeling, kameratkjøring og leie av sykler

  • ChargeNow tilbyr ladestasjoner for elbilen og betaling over app

  • I over 1100 byer i Europa og Nord-Amerika styrer ParkNow brukerne direkte til parkeringsplassen og tar betalt over app

  • Og FreeNow er også en tilbyder av private drosjer, privatsjåfører, elscootere osv.

VW satser i Hamburg og Berlin

Opplegget til Daimler/BMW er ambisiøst, men den største aktøren i tysk bilindustri, Volkswagen, er selvsagt også på banen. I april startet VW en taxitjeneste i Hamburg (Moia) med seksseters elektriske minibusser som kjører etter oppsamlingsprinsippet. Foreløpig har Moia 100 biler i Hamburg, der et av problemene har vært mangel på ladestasjoner, men det gjelder forsåvidt over alt i Tyskland. I løpet av sommeren eller høsten lanserer så VW sitt bildelingsprogram We share i Berlin med 1500 el-Golf-er.

Likevel må man bare fastslå at tyskerne er sent ute. Spesielt er asiatene kommet langt når det gjelder nyorientering av mobilitetstjenester i storbyer, for det er stort sett storbyer med mer enn en million innbyggere man snakker om.

Det kinesiske Didi Chuxing organiserer nå 7,5 milliarder reiser på årsbasis. Det er nesten dobbelt så mange som amerikanske Uber med rundt fire milliarder. I juni i fjor gikk Toyota inn med over en milliard US-dollar i Grab, en tjeneste som er aktiv i åtte sørøst-asiatiske land med godt over to milliarder reiser i året. Og de samme japanerne gikk i august 2018 inn med en halv milliard US-dollar i Uber.

Ulike verdener

Professor Stefan Bratzel ved faghøgskolen for økonomi i Bergisch Gladbach snakker om «en kamp mellom ulike verdener».

På en konferanse i Berlin i april viste Rüdiger Grube til at minst en milliard kinesere vil ha førerkort om ti år. Per i dag er det 130 millioner motoriserte kjøretøyer i Kina, og forskere antar at Kinas vegnett maksimalt kan ta unna 300 millioner kjøretøyer.

Grube er omstridt, men ingen hvem som helst. Han har lang fartstid i bil- og flyindustrien og var i mange år sjef for det tyske jernbaneselskapet Deutsche Bahn og den nye, ennå ikke ferdige (sic!) hovedflyplassen for Berlin/Brandenburg.

Ifølge Grube er troen på tysk bilindustri nokså behersket internasjonalt. Investorene tror mer på Tesla, hevder han. Prognoser går ut på at europeisk bilindustri de neste årene vil tape over 800 000 arbeidsplasser. Det er like mange som totalt i tysk bilindustri.

NaKoMo

Slike spådommer vil selvsagt ikke tyskerne avfinne seg med. På initiativ fra samferdselsministeren har man i april i år dannet tenketanken NaKoMo, et «Nasjonalt kompetansenettverk for bærekraftig urban mobilitet» (Nationales Kompetenznetzwerk für nachhaltige urbane Mobilität). Departementets partnere er delstaten Saarland (på vegne av alle 16 delstater) og den tyske Deutscher Städtetag, som til en viss grad tilsvarer vårt Kommunenes Sentralforbund.

Målet med tenketanken er å få til et skikkelig nettverk av kommuner, kretser, delstater og stat, der man utveksler erfaringer, prosjektløsninger etc. som også kan nyttes av andre kommuner eller delstater.

Et viktig grunnlag for tenketanken er de kommunale «Masterplanene» som ble utarbeidet i 2018. Planene hadde som mål å kartlegge og finne løsninger som kan redusere luftforurensningen i tyske byer. Masterplanene inneholder idéer og planer som kan få betydning for arbeidet videre med urban mobilitet.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS