Du er her

  • Hjem
  • /
    Det kan bli mindre dyrt å passere Storebælt

Det kan bli mindre dyrt å passere Storebælt

Danmarks regjering ble møtt med både jubel og skepsis da den før helgen foreslo en 25 prosents reduksjon av prisene trafikantene betaler for å benytte Storebæltsforbindelsen.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Med Storebæltsbroen som det ruvende elementet, er den to tiår gamle Storebæltsforbindelsen en kombinert bro- og tunnelforbindelsen for vei og jernbane mellom Sjælland og Fyn, hvorfra en mye eldre broforbindelse leder videre til Jylland – og til Tyskland.

Mens privatbilister var blant dem som applauderte regjeringens forslag, poengterte kritiske røster at prisreduksjoner kan få noen vanskelig håndterbare konsekvenser:

En mulig konsekvens er at Storebæltsforbindelsen stjeler mye trafikk fra og dermed undergraver økonomien i den planlagte, men ennå ikke endelig vedtatte dansk-tyske tunnelen i sjøbunnen under Fehmarn Belt.

En annen mulig konsekvens er at lavere priser for bruk av Storebæltsforbindelsen kan gi en så sterk økning i antall passeringer at det oppstår et skrikende behov for dyre motorveiutvidelser på Fyn.

Regjeringens forslag, som skal gjennom videre politisk behandling, går ut på en gradvis innfasing av reduserte priser gjennom tre år frem til 1. januar 2021.

Transportminister Ole Birk Olesen sa før helgen om Storebæltsforbindelsen at «den skal ikke være en pengemaskin for staten» og at det nå er økonomisk rom for å redusere passeringsprisene.

En følge av de aktuelle prisreduksjonene vil ifølge Olesen være at tilbakebetalingstiden for Storebæltforbindelsens gjeld blir forlenget med tre år, slik at gjeldfrihet ikke vil være oppnådd før i 2031.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS