Du er her

E18 og transportforskningen

I diskusjonen om E18 Vestkorridoren bør bygges ut eller ikke, har det blitt reist spørsmål om hvorvidt det er faglig enighet om at mer veikapasitet gir mer biltrafikk. Det enkle svaret er ja.

Av Harald Minken
Forsker II, Transportøkonomisk institutt

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Debatt vignettEt tiltak som reduserer køen på en strekning, og dermed forkorter reisetida, vil føre til større etterspørsel etter reiser med bil på reiserelasjoner som tar denne strekning i bruk. Det vil neppe noen transportøkonom være uenig i. Det som derimot kan diskuteres, er om veksten i biltrafikken på sikt vil fylle opp vegen igjen til det punkt hvor reisetida er den samme som før. For å hevde det, trenges det sterke tilleggsantakelser.

 

 Det som derimot kan diskuteres, er om veksten i biltrafikken på sikt vil fylle opp vegen igjen til det punkt hvor reisetida er den samme som før. For å hevde det, trenges det sterke tilleggsantakelser.

E18 ved SandvikaTransportforskeren Mogridge har fremmet en teori der de nye bilistene etter vegforbedringen kommer fra kollektivtransport. Nedgangen i etterspørselen etter kollektivreiser medfører at kollektivselskapene reduserer tilbudet, hvilket får enda flere til å finne fram bilen. Hans påstand er at i den nye likevekta vil alle reisende, både bilister og kollektivreisende, oppleve lengre reisetider enn før.

Dette er naturligvis mulig i spesielle tilfeller, men det forutsetter at kollektivselskapene drives reint kommersielt, at alle reisende friksjonsfritt kan veksle mellom bil og kollektivtrafikk, og at det eneste de reisende bryr seg om når de velger transport­middel, er reisetida.

Ikke noe av dette er realistisk i tilfelle E18.

Ja, mer vegkapasitet gir mer biltrafikk, men normalt vil det ikke spise opp hele gevinsten for dem som ville kjørt i alle tilfelle. La oss ikke spikke flere fliser på det spørsmålet. De langt viktigere spørsmålene i forbindelse med E18 er: 1) Hvordan vil den økte bilbruken påvirke livet og miljøet, både i Asker, Bærum og Oslo? 2) Hvilke nyttigere og bedre prosjekter vil gigantprosjektet E18 vippe ut av Oslopakke 3-reiret? 2) I hvilken grad kan de gunstige virkningene av E18-utbyggingen oppnås med andre og langt billigere virkemidler, som vegprising?

Ett av argumentene som nå brukes for E18-prosjektet er jo at bompengene vil holde trafikkveksten med bil nede. Er det ikke da på tide å tenke på å bytte ut bompenger, som jo krever at det finnes et byggeprosjekt som skal finansieres, med vegprising, som ikke forutsetter det (men heller ikke utelukker det)? Så kan vi flytte innkrevings­punktene til der de gjør mest nytte for seg i trafikksammenheng, i stedet for der hvor de jager folk av vegen uten grunn.   

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI
ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE
ABONNERE
TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS