Det dreier seg om et ganske stort eksempel – en 44 tonn tung trekkvogn som er satt på veien av gjenvinningsselskapet Ragn-Sells, for å kjøre i skytteltrafikk med avfall.
Distansen er forholdsvis kort, og dermed er ikke rekkeviddeproblematikken blitt vurdert som ødeleggende for satsingen på el-trekkvognen.
Lars Gravdahl, logistikksjef i Ragn-Sells, sier at trekkvognen i første omgang skal benyttes til frakt mellom Romerike avfallsforedling (ROAF) og Fortum Oslo Varmes energigjenvinningsanlegg.
«Men vi ønsker å se på andre strekninger etter hvert», sier Gravdahl.
Den nye trekkvognen og andre el-kjøretøyer Ragn-Sells investerer i inngår i konseptet «Highway til EL», som høster offentlig støtte gjennom statlige Enova.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen