Tunnelen er en del av et lenge påtenkt fylkesveiprosjekt, fv. 863 Langsundforbindelsen, nord for Tromsø.
Den rundt tre km lange undersjøiske tunnelen skal gå mellom Ringvassøya og Reinøya i Karlsøy kommune.
Etter noen dramatiske branner i veitunneler de senere årene er det blitt for folkekunnskap å regne at det finnes en sammenheng mellom tunnelers stigningsgrad og branntilløp i tyngre kjøretøyer.
Men i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet om den nordnorske tunnelen sier statssekretær Tom Cato Karlsen at «uten dispensasjonen ville prosjektet fått en kraftig kostnadsvekst, og det ville medført ytterligere planleggingsbehov med tilhørende forsinkelser.»
«Relativt lav» risiko
Statssekretæren sier at den aktuelle strekningen «har en daglig trafikkmengde på under 280 biler, og med en slik trafikkmengde er risikoen for uhell relativt lav.»
Departementet viser til at Troms fylkeskommune har søkt om å få bygge tunnelen med brattere enn forskriftsmessig stigning og fastslår at det har instruert Vegdirektoratet om å gå med på dette.
«En helhetlig vurdering»
«Det ligger en helhetlig vurdering bak vår instruks i denne saken og et ønske om å legge til rette for gode bo- og arbeidsforhold i distriktene», forklarer statssekretær Karlsen. Han tilføyer:
«Arbeidet med prosjektet har pågått i over 30 år. Kravet til stigningsgrad ble nylig innskjerpet, og ville slått urimelig ut for et så langtkommet prosjekt som Langsundforbindelsen.»
Aktuell bakgrunn:
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen