Myndighetene poengterer at de private aktørene skal gjøre jobben under streng offentlig kontroll og at hensikten med nyordningen er å effektivisere trafikksikkerhetsarbeidet, ikke minst ved at politifolk skal få mer tid til å ta seg av andre oppgaver.
Fem biler, fortsatt i offentlig eie, er kommet i gang med ikke-politi bak rattet i regionen Normandie. Myndighetene har som mål at resten av Frankrike skal være dekket med tilsvarende kjøring i løpet av et par år.
Selskapet som i denne omgang er utpekt til å kjøre bilene i Normandie ble valgt ut i en anbudskonkurranse der 21 selskaper deltok.
Et eksempel på den strenge myndighetskontrollen:
Hverken sjåføren i den enkelte kontrollbilen eller sjåførens arbeidsgiver får signaler om når bilens utstyr fotograferer en fartssynder – og dermed intet incitament til å ta flest mulig eller færrest mulig syndere, idet de aktuelle opplysningene går direkte til et offentlig drevet kontrollsenter i Rennes i Bretagne, hvorfra bøter utstedes.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen