Da den franske regjeringen i januar meldte at dette skulle skje med virkning fra 1. juli, anslo den at fartsreduksjonen ville spare Frankrike for 300–400 tapte menneskeliv årlig.
Høy fart har i årevis figurert som en hovedårsak til alvorlige franske trafikkulykker.
Statsminister Edouard Philippe var i januar klar over at regjeringen langt fra hadde en samlet befolkning i ryggen for sin beslutning, men han sa:
«Hvis det er nødvendig å være upopulær for å spare liv, aksepterer jeg å være det.»
Men protestene, ikke minst fra motorsyklister og folk som bor på landet, har forblitt sterke helt frem til omskiltingen fra 90 til 80 de siste timene frem til i dag.
Franske trafikksikkerhetsmyndigheter offentliggjorde nylig endelig oppsummerte tall som forteller at 3684 menneskeliv gikk tapt i den franske veitrafikken i 2017, 54 færre enn året før.
I lys av at Frankrike har en befolkning på over 66 millioner, betyr dette at landet fortsatt ligger langt etter verdens ledende land på trafikksikkerhet.
Men en rekke nye tiltak – inklusive massevis av nye fartsradarer og hyppigere promillekontroller – sees som udiskutable årsaker til at det franske trafikksikkerhetsbildet tross alt er langt mindre stygt nå enn det var omkring årtusenskiftet, da Frankrike figurerte med rundt 8000 trafikkomkomne årlig.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen