Du er her

  • Hjem
  • /
    Historisk få omkomne i fransk trafikk

Historisk få omkomne i fransk trafikk

LITT AV HVERT: Foreløpige tall antyder at fjorårets antall trafikkomkomne i Frankrike, landets oversjøiske områder ikke inkludert, var lavere enn i noe tidligere år i etterkrigsstatistikken.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Statsminister Édouard Philippe benyttet et besøk på et rehabiliteringssenter for trafikkskadde til å fortelle om foreløpig registrerte 3259 trafikkomkomne i 2018, 189 færre enn endelige tall viser for 2017.

Philippe mente at den omstridte nedsettelsen 1. juli i fjor av tillatt maksfart fra 90 til 80 km/t på 400 000 km toveistrafikkerte veier uten midtseparasjon er blant nye tiltak som har medvirket til reduksjonen. Men observatører i Frankrike mener at dette ikke kan fastslås med sikkerhet.

Statsministeren har lagt mye personlig prestisje i nedsettelsen fra 90 til 80 km/t, som har møtt omfattende protester både før og etter at den ble iverksatt. Selv Frankrikes president, Emmanuel Macron, har i den senere tid stilt seg tvilende til om det er et smart tiltak.

Da maksfartreduksjonen sto for døren i fjor, anslo statsminister Philippe at den årlig ville spare Frankrike for tap av 300–400 menneskeliv. Han sa at tiltaket skulle evalueres etter to år.

Når endelige omkomnetall for 2018 ventelig foreligger i løpet av få måneder, kan de erfaringsmessig vise seg noe større eller lavere enn de foreløpige tallene. 2013, med et endelig antall på 3268, figurerer fortsatt som året med færrest registrerte trafikkomkomne i Frankrike.

Antallet trafikkomkomne årlig i Frankrike, som har en befolkning på rundt 66 millioner, er blitt mer enn halvert de siste par tiårene. Men en ytterligere halvering og vel så det må til for at landet skal bli blant dem som figurerer med færrest trafikkomkomne pr. innbygger.

 

 

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS