Skjervolds møter i EU-hovedstaden denne uken kan sees som enda et fremstøt fra Norge for å oppnå støtte for sine ønsker om at lastebilsjåfører er kvalifisert for vinterkjøring – og om at regelverk for kabotasje, markedsadgang samt kjøre- og hviletid ikke kolliderer med hensynet rettferdig konkurranse.
Angående tøffe vinterveiforhold i Norge sier Skjervold i en pressemelding:
«Vi må sørge for at alle som kjører på norske veier, og spesielt førere av tunge kjøretøy, har nødvendig kompetanse for å takle disse forholdene.»
Skjervold poengterer samtidig at Mobilitetspakkens syn på kabotasje, markedsadgang samt kjøre- og hviletid ikke er som Norge gjerne hadde sett dem:
«Forslaget EU-kommisjonen har lagt fram nå, anser vi fra norsk side for å være en liberalisering av adgangen til markedet. Vi synes det er vanskelig å akseptere forslaget slik det ligger nå.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen